لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

دادگاه سه شهروند آمریکایی، پشت درهای بسته و بدون حضور سارا شورد برگزار شد


از چپ به راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال؛ سه آمریکایی بازداشت شده در مرداد ۸۸
از چپ به راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال؛ سه آمریکایی بازداشت شده در مرداد ۸۸
دادگاه سه شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی روز یکشنبه در حالی در تهران پشت درهای بسته برگزار شد که سارا شورد یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در مرداد ۸۸ که شهریور امسال با قید وثیقه آزاد شده بود در دادگاه حضور نداشت.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی پیشتر در آبان ماه دادگاه جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد را به دلیل عدم حضور خانم شورد در ایران به تعویق انداخته بودند اما در نهایت دادگاه انقلاب تهران پس از ۱۸ ماه در غیاب این تبعه آمریکایی، جلسه رسیدگی به اتهامات آنها را برگزار کرد.

ریاست این دادگاه به عهده قاضی ابوالقاسم صلواتی بود که در بسیاری از پرونده‌های مرتبط با حوادث پس از انتخابات همین نقش را بر عهده داشت.

دادگاه هر سه متهم آمریکایی روز یکشنبه در شرایطی برگزار شده که مسئولان قضایی به سفیر سوئیس در تهران که حفاظت از منافع ایالات متحده به عهده دارد، اجازه ندادند در این دادگاه حضور داشته باشد.

در این زمینه لیونا لئو اگوستی، سفیر سوئیس، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که از وی برای حضور در جلسه دادگاه دعوت نشده بود اما تصمیم وی برای حضور در این دادگاه با مخالفت مسئولان دادگاه روبه‌رو شد.

وی همچنین از دلایل عدم حضور سارا شورد در دادگاه ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود که این موضوع تصمیم شخصی خانم شورد بوده است.

سارا شورد ۲۳ شهریور ماه امسال با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و اجازه یافت که ایران را به مقصد ایالات متحده ترک کند.

هر سه شهروند آمریکایی، مردادماه ۸۸ در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی ایران و عراق بودند توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند و پس از آن مقام‌های ایرانی هر سه را متهم به جاسوسی کردند.

اتهامی که به شدت از سوی مقام‌های آمریکایی و نیز خانم شورد رد شده است.

منابع خبری در ایران به جزئیات محاکمه این سه آمریکایی و نیز کیفرخواست صادره علیه آنها اشاره نکرده‌اند و تنها خبرگزاری دولتی ایران از ابراز امیدواری به دریافت اجازه دیدار با جاش فتال و سین باوئر پس از برگزاری دادگاه خبر داده است.

هنوز معلوم نیست که مقام‌های قضایی با این دیدار موافقت کنند.

از سوی دیگر دادگاه سه شهروند آمریکایی در حالی پس از ۱۸ ماه برگزار می‌شود که مسعود شفیعی، وکیل هر سه شهروند، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که اجازه نیافته پیش از جلسه دادگاه با دو موکل خود که هنوز در بازداشت هستند دیدار کند.

آقای شفیعی در این گفت‌وگو تأکید کرده بود که اتهام جاسوسی برای موکلانش قابل قبول نیست و تنها اتهامی که می‌تواند احتمالاً متوجه آنها شود ورود غیرقانونی به خاک ایران است.

وی افزوده بود که در جلسه دادگاه بر برائت متهمانش از اتهام‌های وارد شده تأکید خواهد کرد.

ایران در ۱۸ ماهی که از بازداشت این شهروندان آمریکایی می‌گذرد مواضع متفاوتی را در قبال آنها اتخاذ کرده است.

در حالی مسئولان دولتی و به طور مشخص محمود احمدی‌نژاد و وزیر اطلاعاتش حیدر مصلحی چندین بار به طور صریح و ضمنی از احتمال گفت‌وگو برای مبادله این شهروندان آمریکایی سخن گفته‌اند، مسئولان قضایی همواره تأکید داشته‌اند که اتهامات آنها باید در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد و پیش از برگزاری دادگاه امکان آزادی موقت یا عفو آنها وجود ندارد.

ایالات متحده تاکنون بارها بر بی‌گناهی هر سه شهروند خود تأکید کرده و خواستار آن شده است که آنها بدون پیش شرط آزاد شوند.
XS
SM
MD
LG