لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

دو نفر در تظاهرات ۲۵ بهمن تهران کشته شده اند


تصویر منتسب به صانع ژاله (اولین نفر از سمت چپ) در دیدار با آیت‌الله منتظری که در سحام نیوز به چاپ رسیده است.
تصویر منتسب به صانع ژاله (اولین نفر از سمت چپ) در دیدار با آیت‌الله منتظری که در سحام نیوز به چاپ رسیده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر کشور از کشته شدن دو تن در جریان ناآرامی‌های ۲۵ بهمن خبر داده است ، این در حالی است جزئیات بیشتری در خصوص صانع ژاله، یکی از کشته شدگان، انتشار یافته و هویت دومین کشته حوادث روز گذشته محمد مختاری ۲۲ ساله فرزند اسماعيل اعلام شده است.

خبرگزاری فارس می گوید محمد مختاری پس از تیرخوردن به بیمارستان منتقل شده بود و روز سه شنبه در گذشته است.
صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر دانشگاه تهران در حضور آیت‌الله منتظری در سال ۱۳۸۷

در همین زمینه، کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی گفت: در جلسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، محمد نجار وزير کشور و معاونين وی حضور يافتند و وزير کشور از کشته شدن دو تن در ماجرای روز ۲۵ بهمن خبر داد .

در همین حال، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی روز سه شنبه، یکی از کشته‌شدگان تجمعات ۲۵ بهمن در تهران را صانع ژاله، دانشجوی هنر و از کرد‌زبانان اهل تسنن شهرستان پاوه معرفی کرده و افزوده‌اند که فرد مزبور از اعضای بسیج دانشجویی بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری نیمه رسمی فارس ضمن انتشار تصویری منتسب به صانع ژاله، تصویری نیز از کارت عضویت در بسیجی را منتشر کرده است که نام صانع ژاله به عنوان دارنده این کارت بر روی آن درج شده است.
تصویر منتسب به صانع ژاله که در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است


این در حالی است پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، سحام نیوز، روز سه شنبه تصویر دیگری را منتسب به صانع ژاله منتشر کرده که در این تصویر فرد مزبور به همراه جمعی از جوانان در کنار آیت‌الله منتظری ایستاده است. این وبسایت عضویت آقای ژاله در بسیج دانشجویی را تکذیب کرده است.

این وبسایت نزدیک به مهدی کروبی همچنین در واکنش به اظهارات خبرگزاری‌ها در مورد عضویت آقای ژاله در بسیج دانشجویی، «جریان رسانه‌ای وابسته به اقتدارگرایان» و به ویژه خبرگزاری فارس را به «استفاده ابزاری» صانع ژاله متهم کرده و تأکید کرده است که پیشتر نیز این خبرگزاری «چند تن از شهدای جنبش سبز را با ترتیب دادن مصاحبه‌های دروغین»، بسیجی خوانده که بعدها مشخص شد که این افراد عضو بسیج نبوده‌اند.
عکس دیگری از صانع ژاله که در جریان حوادث روز گذشته در تهران کشته شد

گمانه زنی در مورد عاملان قتل آقای ژاله نیز از دیگر مواردی است که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد.

به گفته نیروی انتظامی و خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی صانع ژاله در اثر تیراندازی «منافقین» کشته شده است؛ اصطلاحی که جمهوری اسلامی برای نام بردن از اعضای گروه مجاهدین خلق از آن یاد می‌‌کند.

این در حالی است که آسوشیتد پرس به نقل از شورای ملی مقاومت ایران که پایگاه آن در فرانسه است و سخنان و نظرات گروه مجاهدین خلق را منعکس می‌کند، ضمن «مضحک» و «ساختگی» خواندن این اظهارات، دست داشتن در قتل آقای ژاله را رد کرده است.

در عین حال شبکه خبری الجزیره نیز که یکی از خبرنگارانش روز گذشته به صورت زنده از تهران گزارش می‌داد اعلام کرده است که یک نفر از معترضان در درگیری با نیروی انتظامی در تهران جان باخته است.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرده‌اند که پیکر آقای ژاله روز چهارشنبه در ساعت ۹ و نیم صبح از مقابل سردر دانشگاه هنر تهران تشییع خواهد شد.

عکس دیگری از صانع ژاله که در سایت دانشجو نیوز منتشر شده است.

در همین زمینه سحام نیوز نوشته است که بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تصمیم دارد در اقدامی «مزورانه» پیکر آقای ژاله را از جلوی دانشگاه تهران تشییع کند و از «هواداران جنبش آزادی خواه سبز» خواسته است تا «با حضور در این مراسم اجازه ندهند تا گروه‌های اقتدارگرا بار دیگر از شهدای این مرز و بوم استفاده ابزاری در جهت رسیدن به مقاصد خود کنند».
XS
SM
MD
LG