لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

«خلع لباس مهدی کروبی در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار دارد»


همزمان با تشدید فشارها بر مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ایران، و حمله به منزل وی، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است، خلع لباس مهدی کروبی هم اکنون در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار دارد.

تقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد، خلع لباس مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ایران در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار دارد.

این سخنان به دنبال بالا گرفتن حملات لفظی رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی علیه مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مناقشه‌برانگیز سال گذشته صورت می‌گیرد که به ویژه پس از فراخوان این دو برای برگزاری تظاهرات روز ۲۵ بهمن شدت بیشتری گرفته است.

پس از این تظاهرات بارها گزارش‌هایی درباره تجمع هواداران دولت در مقابل خانه مهدی کروبی و میرحسین موسوی و حمله به محل سکونت آنها منتشر شده و پیشتر نیز شماری از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با سر دادن شعارهایی خواستار اعدام مهدی کروبی و میرحسین موسوی شده بودند.

تقی رهبر با بیان این که «کروبی شایسته ملبس بودن به لباس روحانیت نیست»، اظهار داشته است: «دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی به تخلفات کروبی را در دستور کار خود قرار داده است.»

وی همچنین در این باره گفته است: «کروبی طی چند سال اخیر با بی‌حرمتی در مقابل نظام و انقلاب ایستاده و خلع لباس وی کوچکتر از جرمی می‌باشد که تاکنون انجام داده است.»

در همین راستا جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با حمله به رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است: «کروبی با اقدامات قانون گریزانه خود تنها یک روحانی‌نما می‌باشد، لذا می‌بایست با خلع لباس از دایره روحانیت خارج شود.»

وی همچنین با اعلام این که تقاضای خلع لباس مهدی کروبی از قم آغاز شده و دادستانی ویژه روحانیت در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت، گفته است: «خلع لباس کروبی تنها از لحاظ گرایش تهذیبی مطرح می‌شود و دستگاه قضایی نیز به دیگر فسادهای وی رسیدگی خواهد کرد.»

همچنین بهروز جعفری، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، از دادگاه ویژه روحانیت خواسته است تا نسبت به خلع لباس مهدی کروبی «لحظه ای درنگ» نکند.

وی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «سران ضد انقلاب» و «منافقان مزدور آمریکا» خطاب کرده است.

دادگاه ويژه روحانيت سوم خرداد ۱۳۵۸ از سوی آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران تاسيس شد. اين دادگاه که در قانون اساسی جايگاهی ندارد زير نظر رهبر جمهوری اسلامی ايران اداره می شود و رياست آن از سوی وی منصوب می شود.

دادگاه ويژه روحانيت در سه دهه گذاشته با بسياری از روحانيون منتقد و برجسته در ايران برخورد قضايی کرده است.

اين دادگاه در سی سال گذشته روحانيون شناخته شده ای نظير آيت الله سيد کاظم شريعتمداری، محمد موسوی خوئينی ها، عبدالله نوری، محسن کديور، مهدی هاشمی، حسن يوسفی اشکوری و هادی قابل را محاکمه و برخی از آنها را خلع لباس کرده است.
XS
SM
MD
LG