لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

آمانو: آژانس نمی تواند صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی ایران را تایید کند


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و در جلسه افتتاحیه شورای حکام آژانس گفت که صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی ایران قابل تایید نیست و افزود که نمی تواند تضمین کند ایران در پی دستیابی به بمب اتمی نیست.

آقای آمانو همچنین از «فقدان همکاری ایران با آژانس» انتقاد کرد و گفت در نتیجه نبود همکاری، امکان این که بتوان اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تایید کرد، وجود ندارد.

آقای آمانو گفت: «ایران همکاری مناسبی با آژانس ندارد، در نتیجه نمی توان گفت که تمامی فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت های صلح آمیز است و آژانس امکان چنین نتیجه گیری ای را ندارد.»

آقای آمانو همچنین از عدم همکاری سوریه انتقاد کرد و گفت که دمشق از دو سال پیش، هیچ گونه همکاری مثبت و سازنده ای با آژانس نداشته است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی از ایران خواسته است فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.

آمریکا و غرب به فعالیت های اتمی ایران مشکوک هستند و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. ایران می گوید فعالیت های اتمی خود را برای تولید برق دنبال می کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کاملی در باره پرونده اتمی ایران برای ارائه به ۳۵ عضو شورای حکام، تهیه کرده و حتی فهرست زمینه هایی که ایران در آن ها با آژانس همکاری نمی کند را ذکر کرده است.

بخش هایی از این گزارش که پیشتر هم منتشر شده بود، به تلاش های ایران برای دستیابی به اورانیوم هم اشاره کرده است.

این گزارش می گوید تلاش های علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای یافتن اورانیوم حوزه گسترده ای را در پی گرفته و آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و شاید شمار بیشتری از کشورها در این حوزه قرار دارند.

این گزارش می گوید تهران هنوز صدها هزار تن ماده خام اورانیوم در اختیار دارد که می تواند هم برای تولید سوخت هسته ای و هم ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

اما گزارش های امنیتی غربی و مقامات رسمی آژانس می گویند به احتمال زیاد ایران منابع کافی از سنگ معدن اورانیوم ندارد و از همین رو یا باید ذخایر جدید داخلی پیدا کند و یا برای تهیه آن به خارج از کشور متوسل شود.

تهران البته هرگونه کمبود اورانیوم را رد می کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: از آن جایی که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هرگونه انتقال اورانیوم، فرآورده و مواد اولیه مرتبط با آن را ممنوع کرده، ایران نمی خواهد جلب توجه کند و می گوید منابع کافی در نزدیکی بندرعباس و در ساغند یزد دارد.

علی اکبر صالحی سه ماه پیش گفت که ایران برای اولین بار چرخه تولید اورانیوم در کشور را راه اندازی کرده و جایگزین ورود آن از خارج از کشور کرده است.

ولی گزارش ها حاکی است هرچند معدن ساغند در یزد غنی گزارش شده است، اما مقامات به دلیل نداشتن بودجه کافی، نتوانسته اند استخراج کافی از این معدن داشته باشند.
XS
SM
MD
LG