لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

«افشای رد پای جمهوری اسلامی» در دو محموله تسلیحاتی دیگر


کانتینر سلاح‌های مکشوفه ایران در نیجریه
کانتینر سلاح‌های مکشوفه ایران در نیجریه
پس از انتشار خبرهایی در مورد دست داشتن ایران در نقل و انتقال چند محموله غیرقانونی سلاح در دو روز گذشته، اکنون خبرگزاری فرانسه به نقل از دو دیپلمات سازمان ملل از کشف و توقیف چند محموله تجهیزات اتمی و تسلیحاتی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، دو محموله حاوی «تجهیزات اتمی و تسلیحات» در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور در عرض شش ماه گذشته کشف و توقیف شده، اما خبر آنها اکنون توسط چند دیپلمات در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است.

به گفته یکی از این دیپلمات‌ها که به شرط فاش نشدن نام‌شان با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده‌اند افشای این محموله‌ها فشارها را بر ایران از طریق تحریم بیشتر یا اجرای دقیق‌تر تحریم‌های کنونی بسیار افزایش خواهد داد.

ایران که بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از صادرات انواع سلاح و مواد مرتبط منع شده است در حال حاضر مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم است.

خبر دو محموله جدید تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که یک هواپیمای ایرانی هنگام عبور از حریم هوایی ترکیه مجبور به فرود شد تا توسط مقامات ترک مورد بازرسی قرار گیرد.

روز چهارشنبه گفته شد که این هواپیما مشکوک به حمل بار «نظامی یا هسته‌ای» بوده است.

روز سه‌شنبه نیز اسرائیل از توقیف یک کشتی حامل ۵۰ تن «تسلیحات ایرانی» در دریای مدیترانه برای شبه‌نظامیان ساکن نوار غزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کره جنوبی در ماه دسامبر سال گذشته، ۲۰۱۰، «۴۰۰ لوله مشکوک را در بار یک هواپیما در فرودگاه سئول» کشف کرده‌اند. این لوله‌ها در تاسیسات اتمی قابل استفاده است.

از سوی دیگر در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ نیز در یک کشتی در بندر سنگاپور «پودر آلومینیوم که در صنایع موشک‌سازی قابل استفاده است» کشف شده است.

به گفته دو دیپلمات منبع خبر، جزئیات هر دو پرونده هم‌اکنون در اختیار کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل است که در آخرین گزارش خود به آنها خواهد پرداخت.

در یک سال گذشته نام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در اخبار مربوط به حمل و توقیف تسلیحات در گوشه و کنار جهان تکرار شده است.

از جمله مقام‌های کشور نیجریه در اکتبر سال گذشته اعلام کردند که یک کشتی «حامل سلاح‌های ارسالی جمهوری اسلامی ایران» را در بندر لاگوس ضبط کرده‌اند. این خبر به باز شدن پرونده‌ای در یکی از دادگاه‌های نیجریه علیه یک عضو سپاه پاسداران ایران انجامید که هنوز به سرانجام نرسیده است.
XS
SM
MD
LG