لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

پيشنهاد يک مقام پارلمان اروپا برای انتقال مجاهدين خلق از عراق


استروان استیونسون
استروان استیونسون
يک مقام پارلمان اروپا روز سه شنبه گفت اعضای گروه سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه اشرف در عراق امنيت کافی ندارند و پيشنهاد داد که همه آن ها به کشور سوم منتقل شوند.

«استروان استيونسون»، رييس هيات نمايندگی پارلمان اتحاديه اروپا در امور ارتباط با عراق در مکاتبات خود با کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده که مسئله اردوگاه اشرف «پيش از اين که حوادث اسفناک ديگری» روی دهد، بايد حل شود.

اردوگاه اشرف اقامتگاه حدود سه هزار و ۴۰۰ تن از نيروهای سازمان مجاهدين خلق در عراق است. در جريان درگيری اخير نيروهای نظامی عراقی، ۳۵ تن از ساکنان اين اردوگاه کشته شده و صدها تن هم زخمی شدند.

سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی ايالات متحده آمريکا قرار دارد. اتحاديه اروپا دو سال پيش اين سازمان را از فهرست گروه های تروريستی خارج کرد.

استروان استيونسون همچنين در نامه ای مجزا به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا از او برای حل مسئله ساکنان اردوگاه اشرف، کمک خواسته است.

وی در متن اين نامه نوشته است: «من باور دارم که ساکنان اردوگاه اشراف از سوی نيروهای عراقی با تحريک و همکاری های نظام جمهوری اسلامی ايران در پی ايجاد حمله ای ديگر هستند و ايران اين کار را برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائل داخلی و خارجی خود دنبال می کند.»

دولت عراق خواهان خروج اعضای سازمان مجاهدين خلق از خاک اين کشور است ولی امکان بازگشت اين افراد به ايران فراهم نيست. استروان استيونسون روز سه شنبه در لوکزامبورگ پيشنهاد خود برای حل اين مسئله را مطرح کرده و درخواست کرد وکلا و خبرنگاران برای تحقيق به اردوگاه اشرف اعزام شوند و ساکنان اردوگاه هم به آمريکای شمالی، استراليا و اروپا منتقل شوند.

در همین زمینه، «دانيل پايپس»، در مطلبی در «نشنال ريويو» به مساله وضعیت اردوگاه اشرف در عراق پرداخته است.

در اين مطلب در گفت وگو با «برد شرمن» نماينده دموکرات کاليفرنيا در مجلس نمايندگان آمريکا گفته شده که سفير آمريکا در عراق، مسئوليت را متوجه ايالات متحده می داند چرا که «آمريکا اين افراد را در فهرست گروه های تروريستی قرار داده و از اين رو نيروهای عراقی حقوقی برای اعضای اين گروه قائل نيستند.»

نويسنده اين مطلب همچنين سه راه پيشنهاد کرده و از آمريکا خواسته اين گروه را از فهرست گروه های تروريستی خارج کند، اتحاديه اروپا در صورت مخالفت دولت عراق برای تحقيق در مورد حمله به اردوگاه اشرف، عراق را تحت تحريم قرار دهد. همچنين از سازمان ملل خواسته تا تحقيق کاملی در اين مورد انجام دهد.

سازمان مجاهدين خلق در اواخر ۱۳۴۰ به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرين شاه ايران، تاسيس شد. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ عراق و ايران به عراق رفتند تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای ايرانی بجنگند.

به دنبال حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدين، نيروهای آمريکايی ابتدا مسئوليت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدريجی سربازان آمريکايی از شهرهای عراق، دولت عراق در تابستان سال ۲۰۰۸ مسئوليت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت.
XS
SM
MD
LG