لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

ادعای وزارت اطلاعات در مورد دستگیری ۳۰ جاسوس وابسته به سیا


وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده است.

در بیانیه‌ای که روابط عمومی وزارت اطلاعات در این مورد منتشر کرده است همچنین ادعا شده که برای فریب سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته است و با خنثی کردن تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی آن سازمان در کشورهای مختلف شناسایی کرده است.

بر اساس این بیانیه که روز شنبه در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شد، بازداشت ۳۰ نفر که ادعا شده مشغول جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده‌اند، در قالب «رویارویی جانانه نیروهای زبده و مؤمن وزارت اطلاعات با عوامل سازمان سیا» صورت گرفته و دامنه‌ای از «اقدامات متعدد و متنوع اطلاعاتی، ضد اطلاعاتی و عملیاتی» را شامل می‌شود.

در این زمینه وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که «برای کسب اطلاع از سایر اهداف و اقدامات حریف و به منظور ارسال اطلاعات فریب برای آن سرویس، طی عملیات معکوس اطلاعاتی اقدام به دوبل نموندن تعدادی از جاسوسانی که به استخدام سازمان سیا در آمده بودند» کرده است.

وزارت اطلاعات ایران همچنین افزوده است که «پیرامون عواملی که ناخواسته و ناآگاهانه به دام جاسوسان آمریکایی افتاده بودند» ضمن فراخوانی و مطلع کردن آنها نسبت به خطرات پیش رو، «ارتباط آنها با حریف» قطع شده است.

در این بیانیه اما اشاره به دوره زمانی دستگیری این افراد نشده است.

دستگاه اطلاعاتی ایران هر از چندی بیانیه‌های مشابهی را در مورد بازداشت عوامل مرتبط با سازمان‌های جاسوسی بیگانه منتشر می‌کند اما این نخستین بار است که از چنین بازداشت گسترده‌ای در این زمینه خبر می‌دهد.

«بهره‌برداری افسران سیا از کنسولگری‌های آمریکا»

وزارت اطلاعات ایران همچنین مدعی شده است که «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری» که توسط مأموران ان وزارتخانه متلاشی شده، توسط «تعداد قابل توجهی از برجسته‌ترین افسران اطلاعاتی عملیاتی سازمان سیا» در چند کشور جهان راه‌اندازی شده بود.

این بیانیه همچنین مدعی است که این شبکه «با استفاده از پوشش‌ها و دام‌های گوناگون، از قبیل ارائه ویزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از کشور، و نیز با پوشش مراکز کاریابی درصدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها» بوده است.

وزارت اطلاعات ایران همچنین می‌گوید که شبکه مورد ادعایش، «با بهره‌گیری از پایگاه‌های متعدد و متنوع اطلاعاتی و نیز با استفاده از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در چندین کشور (به‌ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه)» فعالیت داشته است.

دستگاه امنیتی ایران مدعی است که هدف شبکه مورد ادعایش «جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیولوژیکی، و گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله‌های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات، فرودگاه‌ها و کمرگات، و امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی» بوده است.

وزارت اطلاعات ایران همچنین می‌گوید که جمع‌آوری این اطلاعات «در راستای عملیات خرابکارانه سازمان سیا بوده و این اقدا مخصمانه از حافظه وزارت اطلاعات زدوده نخواهد شد».

ادعای متلاشی کردن شبکه جاسوسی وابسته به آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که فضای سیاسی ایران همچنان متأثر از اقدام ناکام محمود احمدی‌نژاد برای برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات است.

در هفته‌های گذشته تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای تغییر در مدیریت حساس‌ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی، با دخالت آیت‌الله خامنه‌ای ناکام ماند و تعلل رئیس دولت دهم در بازگرداندن آقای مصلحی به کابینه منجر به صدور حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با حمایت از ادامه فعالیت آقای مصلحی در وزارت اطلاعات تأکید کرده بود که بیش از پیش در انجام مأموریت‌های مهم داخلی و خارجی اهتمام به خرج دهد و از آقای مصلحی خواسته بود که اجازه ندهد «کوچکترین فترت و سستی» در انجام وظایف قانونی آن پیش آید.

آیت‌الله خامنه‌ای در اسفندماه ۸۸ نیز بازدید شش ساعته‌ای از وزارت اطلاعات داشت که پس این بازدید حیدر مصلحی، در یادداشتی در جمع‌بندی این دیدار از برنامه تهاجمی وزارت اطلاعات در قبال سرویس‌های امنیتی خارجی خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG