لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

پایتخت یمن صحنه درگیری شدید مخالفان و موافقان علی عبدالله صالح


یکی سربازان ارتش یمن در حال حفاظت از مقر پلیس در صنعا- ۴ خرداد
یکی سربازان ارتش یمن در حال حفاظت از مقر پلیس در صنعا- ۴ خرداد
در حالی که در چند روز گذشته درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی یمن و معترضان مسلح در صنعا، پایتخت این کشور، بیش از ۸۰ کشته بر جای گذاشته، گزارش‌ها حاکی از آن است که روز پنجشنبه صنعا، به دو بخش تحت کنترل موافقان و مخالفان رییس جمهور تقسیم شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صنعا در حال حاضر به دو بخش تقسیم شده و در حالی که نیروهای امنیتی و حامیان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن جنوب این شهر را در کنترل خود دارند، شمال این کشور در کنترل علی المحسن الاحمر، یکی از پرقدرت‌ترین فرماندهان ارتش یمن است که به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور، به صف مخالفان پیوسته است.

این درگیری‌ها از روز دوشنبه، از نزدیکی منزل شیخ صدیق‌الاحمر، رئیس طایفه حاشد و یک روز پس از آن آغاز شد که رئیس جمهور یمن برای سومین بار از امضای طرح کناره‌گیری خود سر باز زد.

شیخ صدیق الاحمر، رئیس طایفه‌ای که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن نیز متعلق به آن است، تأکید کرده است که حامیان وی تا زمان برکناری علی‌عبدالله صالح، به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

خبرگزاری رسمی آلمان گزارش کرده است که حامیان صدیق الاحمر تعدادی از وزارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی یمن را به تصرف خود درآورده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز از روز دوشنبه تا کنون بیش از ۸۰ تن در صنعا کشته شده‌اند که بیش از ۴۰ تن از آن‌ها تنها در روز پنجشنبه از پای در آمده‌اند.

روز پنجشنبه صدای انفجارهای متعددی در صنعا به گوش رسیده و وزیر دفاع یمن اعلام کرده است که بامداد پنجشنبه وقوع یک انفجار در انبار اسلحه‌ای در پایتخت، موجب کشته شدن ۲۸ تن شده است.

شیخ صدیق‌الاحمر به خبرگزاری العربیه گفته است که تمامی طوایف یمن با یکدیگر متحده شده‌اند و تا آخرین لحظه علیه آقای صالح به مبارزه خواهند پرداخت.

شیخ صدیق‌الاحمر در حالی حامیان خود و معترضان را به تداوم مبارزات فراخوانده که آقای صالح فرمان بازداشت وی را صادر کرده‌ است.

رهبر طایفه حاشد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی آلمان با تأکید بر این‌که نیروهای امنیتی ابتدا شلیک به سمت معترضان را آغاز کرده‌اند، افزود که تنها در صورتی که آقای صالح فرمان آتش‌بس صادر کند، وی نیز از حامیانش خواهد خواست تا اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در یمن، ایالات متحده بارها خواستار آتش بس فوری در یمن شده و از علی عبدالله صالح خواسته است تا از قدرت کناره‌گیری کند.

آقای صالح بیش از ۳۲ سال است که قدرت را در یمن در دست دارد.
XS
SM
MD
LG