لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

مصر: پوزشخواهی شفاهی اسرائیل کافی نیست


مرز اسرائیل و مصر
مرز اسرائیل و مصر
درپی پوزشخواهی اسرائیل از مصر، که شنبه از سوی اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، بیان شد، مصر اعلام کرده است که این پوزشخواهی شفاهی را کافی نمی‌داند.

دولت مصر در بیانیهٔ شامگاه شنبه خود نوشت که سخنان اهود باراک برای انجام تحقیق مشترک درباره رخدادهای مرزی «مثبت» است اما «متناسب با ابعاد حادثه نیست».

در همین حال، در بیانیه جدید دولت مصر تهدید به بازگرداندن سفیر این کشور از اسرائیل تکرار نشده است.

بیانیه تازه مصر که آشکارا با لحن مسالمت‌جویانه‌تری نوشته شده است، افزود که «اسرائیل هم باید سهم خود را در دفاع از صلح ایفاء کند».

روزنامه هاآرتص یکشنبه به نقل از یک مقام مصری بدون ذکرنام او نوشته است که مصرخواهان پوزشخواهی رسمی است، هرچند که در بیانیه شنبه دولت قاهره به این امر اشارهٔ صریحی نشده است.

مصر جمعه از کشته شدن چند نیروی مرزی مصری درآتشباری‌های روز پنجشنبه گذشته، به سختی انتقاد کرده و تلویحاً تهدید به بازگرداندن سفیرخود از اسرائیل کرده بود.

اهود باراک شنبه گفت، کشورش از کشته شدن نیروهای مصری متأسف، و آمادهٔ همکاری با مصر، برای انجام تحقیقات مشترک است، و افزود که «پیمان صلح اسرائیل و مصر اهمیت بسزایی دارد و در برقراری ثبات در خاورمیانه از ارزش استراتژیک برخوردار است».

عاموس گیلعاد، رییس دایرهٔ «سیاسی- امنیتی» در وزارت دفاع اسرائیل شنبه به رادیوی کشورش گفت، پیمان صلح دوکشور «یک سرمایه استراتژیک است و طرفین بیشترین دیالوگ را برای حفظ این سرمایه راهبردی ادامه می‌دهند».

از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر شنبه کاردار اسرائیل در قاهره را احضار کرد.

مصر از اسرائیل خواست که از «سخنان و رویکردهای شتابزده» در قبال مصر دوری کند.

در هر حال، سفیر مصر در تل آویو نیز باقی مانده است.

تنش در مناسبات مصر و اسرائیل زمانی درگرفت که پنجشنبه در جریان حمله تروریست‌های مسلح به خودروهای اسرائیلی‌ها در جاده‌ای در شمال بندر ایلات، هشت اسرائیلی کشته شدند.

طی درگیری‌های مسلحانهٔ پس از این حملات نیز که میان نیروهای ارتش اسرائیل با تروریست‌های تحت تعقیب رخ داد، مرز مصر و اسرائیل ساعاتی شاهد آتشباری شد.

از کشته شدن دو تا پنج نفر از نیروهای مرزبانی مصر سخن رفته است.

چند صد نفر مصری در روزهای اخیر درقاهره، اسکندریه و نیز در چند شهر دیگر دست به تظاهرات زده و از سران کشورشان خواستند، سفیر اسرائیل را از قاهره اخراج کند و نمایندگی‌های سیاسی اسرائیل را تعطیل کند.

در ادامهٔ تظاهرات مصری‌های خشمگین، آنها شنبه در کنار آتش زدن پرچم اسرائیل، پرچم‌های فلسطین و مصر را بر سر در سفارت اسرائیل نصب کردند و فشفشه آتش کردند.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، نیروهای نظامی مصر از شنبه برحضور خود در اطراف سفارت اسرائیل در ساحل رود نیل افزوده‌اند.

شورای عالی نظامی مصر، که پس از ساقط شدن نظام حسنی مبارک در اداره امور دراین کشور نقش مهمی دارد، فوریه گذشته یک روز پس از کناره گیری مبارک، تأکید کرده بود که حکومت نوین، پیمان صلح ۳۲ ساله با اسرائیل را محترم می‌شمارد.

همزمان، اتحادیهٔ عرب یکشنبه برای بررسی وضعیت غزه، درقاهره، مقر اتحادیه، نشست اضطراری برگزار کرده است، و همزمان، محمود عباس، رییس تشکیلات خوگردان فلسطینی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست برای رسیدگی به حملات اسرائیل به غزه جلسه فوق العاده تشکیل دهد.

اتحادیهٔ عرب، حملات ارتش اسرائیل به غزه را که از پنجشنبه آغاز شد و درطول روزهای جمعه و شنبه ادامه یافته بود، بررسی می‌کند.

دراین حملات هوایی، دبیر «کمیته‌های مقاومت مردمی»، یک تشکل مسلح همسو با حماس، و نیز چهارنفر از فرماندهان شاخه نظامی این کمیته‌ها، و همچنین شمار دیگری از فعالان تشکل‌های مسلح فلسطینی کشته شده‌اند. اما تعدادی غیرنظامی نیز درمیان کشته‌ها و مجروحین این حملات هوایی بودند.

نخست وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه گفت که افراد کشته شده درغزه درحمله تروریستی آن روز درجادهٔ ایلات علیه مردم اسرائیل شرکت داشته‌اند.

اما حملات هوایی روزهای جمعه و شنبه اسرائیل واکنشی به ده‌ها مورد تهاجم راکتی از غزه به شهرهای جنوبی اسرائیل بود.

ده‌ها نقطه اسرائیل درجنوب اسرائیل کماکان مورد حمله راکتی است؛ شامگاه شنبه با کشته شدن یک مرد ۳۷ ساله اسرائیلی در شهر بئرشبع و زخمی شدن شماری دیگر، بنظر می‌رسد که تنش کماکان ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG