لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

«پسر قذافی مشغول مذاکره برای تسلیم شدن است»


گزارش ها حاکی است سعدی قذافی، پسر معمر قذافی که پیشتر از سوی حاکم سابق لیبی برای مذاکرات تشکیل دولت انتقالی معرفی شده بود، مشغول مذاکره با شورای انتقالی لیبی برای تسلیم شدن است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، «عبدالحکیم بلحاج» از فرماندهان نیروهای مخالفان مسلح در لیبی گفت: «سعدی قذافی با ما تماس گرفت و ما به او گفتیم نترسد و تسلیم شود. حتی به او گفتیم تضمین می دهیم که با او مثل یک انسان رفتار خواهیم کرد و حقوق اولیه انسانی را خواهد داشت.»

این گزارش می گوید در صورت قبول این پیشنهاد از سوی پسر قذافی و تسلیم شدن او، به نفع شورشیان خواهد بود و ممکن است باقیمانده وفاداران به معمر قذافی هم دست از درگیری نظامی بردارند.

مخالفان مسلح در لیبی هنوز در حال پیشروی به مناطقی هستند که حامیان معمر قذافی در آن سنگر گرفته اند ولی ضرب الاجلی هم تا روز شنبه داده اند تا تمامی آن ها تسلیم شوند و در غیراین صورت حملات نظامی علیه این مناطق ادامه می یابد.

آقای بلحاج گفت: «ساعدی قذافی در این تماسی که با ما گرفته گفته که نه کسی را تا به حال کشته است و نه مخالف خواست ملت لیبی است.»

وی افزود: «من هم به او گفتم که برای ما مهم است که خون مردم لیبی ریخته نشود. به همین منظور بهتر است تمامی افراد و وابستگان و وفاداران به رژیم سابق، تسلیم شوند.»

عبدالحکیم بلحاج گفت که ساعدی قذافی روز چهارشنبه بار دیگر تماس گرفته ولی او نتوانسته به این تلفن پاسخ دهد. وی همچنین افزود که از مکان اختفای سعدی باخبر است ولی ترجیح می دهد جزییات بیشتری را بازگو نکند.

ساعدی قذافی همان شخصی است که موسی ابراهیم، سخنگوی تشکیلات معمر قذافی، به عنوان نماینده و برا ی مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی به مخالفان و شورشیان معرفی شده بود. مخالفان و اعضای شورای انتقالی لیبی پیشنهاد قذافی را رد کردند و گفتند او باید تسیلم شود.

در حال حاضر نیروهای مخالف در لیبی به دنبال معمر قذافی هستند که گفته شده بود ممکن است در سرت یا نقطه ای دیگر در جنوب لیبی مخفی شده باشد. به گزارش آسوشیتد پرس، مخالفان می گویند می دانند سرهنگ قذافی کجا مخفی شده ولی حاضر به اعلام جزییات نیستند.

صفیه همسر قذافی به همراه دخترش عایشه و دو پسرش به نام های محمد و هانیبال، به الجزایر گریخته اند و گفته شد دختر قذافی در آن جا وضع حمل کرده و دختری به دنیا آورده است. تشکیلات انتقالی لیبی از الجزایر خواسته این افراد را برگرداند.

سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر از تشکیلات انتقالی لیبی خواسته اند معمر قذافی را به دادگاه کیفری بین المللی تحویل دهند.

دادستان دادگاه کیفری لاهه، دادخواست اتهام هایی چون جنایت علیه بشریت، اقدام به تجاوز و شکنجه و قتل عام مردم غیرنظامی را علیه معمر قذافی ثبت کرده و خواستار تعقیب قضایی او در دادگاه است.

در طرابلس و پس از مراسم نماز عید فطر، مردم جنازه کشته شدگان درگیری های اخیر را به خاک سپرده و برای آن ها مجلس ترحیم برگزار کردند. به نوشته آسوشیتد پرس، مردم طرابلس بابت به دست آوردن آزادی در شادی و به جهت از دست رفتن عزیزانشان در غم به سر می برند.

رهبران مذهبی در جریان اقامه نماز عید فطر از مردم خواستند از هرگونه انتقام جویی و انتقام گیری پرهیز کنند و اجازه دهند قانون در مورد قذافی و حامیان او تصمیم گیری کند.

عدنان عصطا، کارمند وزارت خارجه لیبی در جریان خاکسپاری برادرش در طرابلس گفت که پنج روز پس از این که برادرش کشته شد، خانواده اش خبر دار شده اند و حالا هم فقط می دانند که او در یک گور بدون نام دفن شده است. وی به خبرنگار آسوشیتد پرس گفت: «الان دیگر آزاد هستیم.»
XS
SM
MD
LG