لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

واگذاری کرسی لیبی در سازمان ملل به مخالفان معمر قذافی


مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی (در وسط) در دیدار با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه.
مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی (در وسط) در دیدار با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه.
سازمان ملل متحد روز جمعه کرسی لیبی در این سازمان را به شورای انتقالی ملی لیبی واگذار کرد و با ابراز حمایت جدی از مخالفان معمر قذافی اعلام کرد که برخی از تحریم‌ها که در زمان رهبری قذافی علیه لیبی اعمال شده را لغو یا اصلاح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رأی مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به تحویل کرسی لیبی به شورای انتقالی که رهبری شورش علیه معمر قذافی را بر عهده داشت به نمایندگان این شورا حق سخن گفتن در سازمان ملل را می‌دهد.

بنا بر این گزارش، ابراهیم دباشی، معاون پیشین سفیر لیبی در سازمان ملل، که پیش از این به مخالفان قذافی پیوسته‌است چند ساعت پس از رأی مثبت مجمع عمومی در این مجمع به سخنرانی پرداخت.

وی در نطق خود گفت: «این بدون شک یک روز تاریخی و سرنوشت‌ساز در زندگی مردم لیبی است. این نشانگر آن است که دیکتاتوری، سرنگون شده و دوره‌ای از ارعاب، سلب آزادی، و نقض حقوق بشر برای مردم لیبی هم‌اینک به پایان رسیده‌است.»

واگذاری کرسی لیبی به شورای انتقالی به مصطفی عبدالجلیل، رئیس این شورا، اجازه می‌دهد تا در نشست هفته آینده رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند.

مصطفی عبدالجلیل قرار است در حاشیه این مجمع با باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، و دیگر شخصیت‌های مهم سیاسی جهان دیدار کند.

عقب‌نشینی مخالفان قذافی از بنی‌ولید

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که با وجود شکست و عقب‌نشینی روز جمعه نیروهای مخالف قذافی از شهر بنی‌ولید، بامداد شنبه نیز صدای تبادل آتش در حومه‌های بنی‌ولید به گوش می‌رسد.

نیروهای هوادار معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، که موفق شده‌اند مواضع خود را در چند نقطه ازجمله در شهر بنی‌ولید، در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت و سرت، در ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس، حفظ کنند روز جمعه نیز حملات مخالفان به این دو شهر را دفع کردند.

مخالفان معمر قذافی بامداد جمعه خبر داده‌بودند که با یک ستون از خودروهای زرهی به مرکز شهر بنی‌ولید رسیده‌اند و کنترل فرودگاه سرت را نیز به دست گرفته‌اند.

اما گزارش‌ها حاکی است که نیروهای شورای انتقالی، پس از رسیدن به مرکز شهر بنی‌ولید با تیراندازی شدید از سوی تک‌تیراندازهایی که در نقاط حساس موضع گرفته‌بودند مواجه شده و ناچار به عقب‌نشینی شده‌اند.

از شهر سرت نیز خبر می‌رسد که وفاداران قذافی با سنگر گرفتن بر بالای ساختمان‌های بلند و مناره‌ها و مساجد از این نقاط تیراندازی می‌کنند و توانسته‌اند تاکنون از ورود مخالفان به این شهر جلوگیری کنند.

بنا بر گزارش‌ها، مخالفان قذافی هم‌اینک آماده انجام حملات تازه می‌شوند و بخشی از نیروهای خود را نیز به شهر سَبها در جنوب لیبی فرستاده‌اند.
سبها در ۸۰۰ کیلومتری جنوبی طرابلس با حدود صد هزار نفر جمعیت، محل قرار گرفتن یکی از تأسیسات نظامی مهم لیبی است و محل درگیری‌هایی میان جنگجویان قوم «اولاد سلیمان» و وفاداران به معمر قذافی بوده است.

موسی ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی روز جمعه گفت که «ما خود را برای جنگی چند ماهه و درازمدت آماده کرده‌ایم و از نفرات و مهمات لازم نیز برخورداریم.»

به گزارش شبکه «العربیه»، موسی ابراهیم هم‌چنین مدعی شد که حملات هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در لیبی تاکنون «باعث کشته شدن ۳۵۴ غیرنظامی شده‌است.»

محل حضور موسی ابراهیم، معمر قذافی و پسر او سیف‌القذافی هم‌چنان مخفی است.
XS
SM
MD
LG