لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

آمریکا ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در واشینگتن متهم کرد


عکسی که گفته می شود متعلق به منصور ارباب سیار است.
عکسی که گفته می شود متعلق به منصور ارباب سیار است.
مقامات آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارت خانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبیر، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند.

مقام های دادگستری آمریکا اين دو ايرانی را «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی کرده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است.

مقام های قضایی آمریکا می گویند که غلام شکوری، عضو نیروی قدس- شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پليس فدرال آمريکا و نيروی مبارزه با مواد مخدر (دی ايی ای) توانسته اند در عملياتی به نام «ائتلاف سرخ » اين طرح ترور و انفجار را متوقف کنند.

مقامات آمريکايی می گويند، در حال بررسی نقش و ارتباط دولت ايران با اين افراد هستند. اين در حالی است که براساس دادخواست دادستانی فدرال در نيويورک، غلام شکوری به عنوان يک عضو سپاه قدس معرفی شده است.

اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفته است : ایران در این زمینه مسئول است.

اريک هولدر همچنين گفته است: «از روزی که اين متهم بازداشت شده است، به دست داشتن در اين طرح توطئه اعتراف کرده است و همچنين اطلاعات با ارزشی در خصوص نقش عناصری درحکومت ايران در این اقدامات ارائه کرده است.»

​وزير دادگستری آمريکا همچنين گفته است که مقامات کاخ سفيد و وزارتخانه های امورخارجه و خزانه داری در حال مذاکره هستند تا در خصوص اقداماتی تازه عليه ايران تصميم بگیرند.

بر اساس اين دادخواست دادستانی فدرال نیویورک، منصور ارباب سيار در ماه اوت در جریان گفت وگو با فردی که فکر می کرد از اعضای یک کارتل مواد مخدر است حاضر شده بود که مبلغ يک و نيم ميليون دلار برای ترور سفير عربستان بپردازد. منصور ارباب سیار به عنوان پيش پرداخت، مبلغ يک صدهزار دلار را در دو نوبت به این فرد، که مامور مخفی نیروی مبارزه با مواد مخدر آمریکا است، پرداخت کرده است.

به گفته مقامات رسمی آمريکا، منصور ارباب سيار در ۲۹ سپتامبر از ايران به فرانکفورت سفر کرده است و از آنجا قصد داشت برای نهايی کردن طرح ترور به مکزيکو سيتی برود که در آنجا از ورود وی به مکزيک ممانعت به عمل آمده و او را از طريق يک پرواز به نيويورک فرستادند و در آنجا دستگير شده است.

بر اساس اين دادخواست، منصور ارباب سيار به مامور مخفی نيروی مبارزه با مواد مخدر گفته است که مقامات ايرانی حاضرند «هزاران کيلو ترياک» در اختيار کارتل های مواد مخدر مکزيک قرار دهند.

به گفته مقامات رسمی، منصور ارباب سيار پس از بازداشت در حال همکاری با ماموران فدارل و دادستانی آمريکا است.

در همين حال، وزارت خزانه داری آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرد، پنج ايرانی از جمله منصور ارباب سيار و غلام شکوری را در اتباط با توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن تحريم کرده اند.

وزارت خزانه داری آمريکا همچنين قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، به همراه عبدالرضا شهلايی و حامد عبداللهی را نیز مورد تحريم قرار داده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، علاوه بر قاسم سليمانی، عبدالرضا شهلايی نيز پيشتر از سوی وزارت خزانه داری آمريکا مورد تحريم قرار گرفته است.

اقدام برای انزوای بیشتر ایران

در همين زمينه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفته است که واشينگتن با همپيمانان خود در عرصه بين المللی برای «انزوای بيشتر ايران» مشورت خواهد کرد.

هيلاری کلينتون در يک کنفرانس خبری گفت:«ما با دوستان و شرکای خود در جامعه بين المللی مشورت خواهيم کرد تا پيامی قوی به ايران بفرستيم که چنين اقداماتی، که نقض معيارهای بين المللی است، را می بايست متوقف کند.»

وزير امور خارجه امريکا همچنين گفته است: در اين مشورت ها، در زمینه چگونگی ارسال پيام جدی به ايران و همچنين انزوای بيشتر جمهوری اسلامی درعرصه های بين المللی بحث خواهد شد.

واکنش ایران

درهمین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، « ادعای طراحی ترور سفير سعودی در آمريکا» را ادعایی کذب و عاری از «هرگونه صحت» دانست و قويا تکذيب کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است، این اتهامات «رفتارهای نخ نما » مبتنی بر سياست های خصمانه و ديرينه است.

رامین مهمانپرست این اتهامات را «نمايش مضحکی» در راستای «سناريوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه» خوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: طراحان اين قبيل سناريوهای ساختگی هدفی جز ايجاد اختلاف و کمک به خروج اسرائیل از انزوای موجود ندارند.

علی اکبر جوانفکر، مشاور رییس جمهوری ایران نیز در نخستین واکنش گفته است که اتهام های آمریکا، «ساختگی» و «یک داستان کودکانه» است.

وزارت امور خارجه آمريکا، ایران را «فعا‌ل‌ترين کشور در حمايت از تروريسم» می داند.

ايران نخستين بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان حامی تروريسم از سوی ايالات متحده در فهرست سياه قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG