لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

اوباما: ايران بايد درقبال طرح ترور سفير عربستان پاسخگو باشد


دو روز پس از آن که مقامات آمريکا ايران را به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم کردند، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفته است که مقام‌های ايران می‌بايست در قبال اين توطئه پاسخگو باشند.

باراک اوباما که در يک کنفرانس خبری به همراه همتای کره جنوبی خود صحبت می‌کرد، گفت:«ما باور داريم حتی اگر مقامات بلندپايه (ايران) از جزييات عمليات آگاه نبوده‌اند، ايران می‌بايست در قبال اين که کسانی در اين حکومت درگير چنين طرحی بوده‌اند، پاسخگو باشد.»

وی اضافه کرده است: «مساله مهم برای ايران اين است که به جامعه بين‌المللی پاسخ دهد چرا کسانی در حکومتشان، درگير چنين فعاليت‌هايی هستند.»

باراک اوباما با اين حال تصريح کرد، نحوه ارائه مدارک و اسناد مربوط به اين طرح توطئه برعهده اريک هولدر، دادستان کل ايالات متحده است.

مقام‌های قضايی و امنيتی آمريکا روز سه‌شنبه دو ايرانی را به نام‌های منصور ارباب سيار، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، متهم کردند که قصد داشته‌اند تا طرح ترور عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائيل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

اين در حالی است که مقامات ايران به شدت هرگونه دخالت دراين طرح توطئه را رد می کنند و آن را «سناريويی ساختگی» برای انحراف افکار عمومی می‌دانند.

با این حال، رییس جمهوری آمریکا در باره مدارک و شواهد موجود درباره دخالت ایران در این توطئه ابراز اطمینان کرد.

باراک اوباما گفت: «ما همچنين می‌دانيم که او (منصور ارباب سيار) به طور مستقيم ارتباط داشته است، از سوی افرادی در حکومت ايران به وی پول پرداخت شده و هدايت شده است. همه اين مدارک الان وجود دارند و همگان می توانند آنها را ببينند. ما تا زمانی که به طور دقيق چگونگی به کارگيری از همه مدارک در دادخواست پرونده را ندانيم، آن را مطرح نمی‌کنيم.»

رييس جمهوری آمريکا می‌گويد، اين طرح توطئه بخشی «از الگوی رفتاری خطرناک و بی‌پروای حکومت ايران است.»

باراک اوباما تاکید کرد،که هيچ گزينه‌ای را در برخورد با ايران از روی میز کنار نخواهد گذاشت.

رييس جمهوری آمريکا همچنين تصريح کرد است که واشينگتن تلاش خواهد کرد با بسیج جهانیان ایران را بیشتر منزوی کرده و شدید ترین تحريم ها را عليه جمهوری اسلامی اعمال کند.

در همين زمينه، ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا روز پنجشنبه گفته است که بررسی تحريم‌های بيشتر ايران از جمله تحريم بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی است.

اين مقام وزارت خزانه داری می‌گويد با تحريم‌های جديد، امور تجاری ايران به سمت انزوای بيشتری خواهد رفت.

وزارت خزانه داری آمريکا همچنين روز چهارشنبه شرکت هواپيمايی ماهان اير را به دليل همکاری نزديک با نيروی قدس سپاه پاسداران و انتقال نيرو و تسليحات به کشورهايی مانند سوريه و لبنان تحريم کرد.

باراک اوباما همچنين روز چهارشنبه در تماس تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، با وی درباره «طرح ايران» برای ترور سفير عربستان در واشينگتن گفت و گو کرد.

بر اساس بيانيه کاخ سفيد، رهبران دو کشور تاکيد کردند که «بايد پاسخ قاطع و يکپارچه بين‌المللی به کسانی داده شود که مسئول چنين اقدام‌هايی هستند.»
XS
SM
MD
LG