لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

آمریکا: گزارش آژانس نگرانی‌های ما را درباره برنامه هسته‌ای ايران منعکس می کند


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
در آستانه انتشار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درخصوص ابعاد برنامه هسته‌ای ايران، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه گفته است که در اين گزارش نگرانی‌های آمريکا درخصوص برنامه هسته‌ای ايران منعکس می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی با اشاره به اين که نمی‌خواهد پيش از انتشار گزارش مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره آن موضع‌گيری کند، گفته است: «ما مسلما انتظار داريم اين گزارش بازتاب و تقويت آنچه که درباره رفتار ايران و همچنين قصورش در اجرای تعهدات بين المللی‌اش می‌گفتيم، باشد.»

جی کارنی اضافه کرده است: «من مطمئنم در اين گزارش نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته‌ای ايران منعکس می شوند.»

طبق اين گزارش جی کارنی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش آمريکا در حمله احتمالی به ايران گفت: «همانطور که گفتم ما اکنون بر رويکرد ديپلماتيک متمرکز هستيم. البته ما در شرايط اين چنينی هيچ یک از گزينه‌ها را از روی ميز کنار نخواهيم گذاشت، ولی ما هم اينک به طور جدی بر ديپلماسی متمرکز هستيم.»

گزارش‌ها حاکی است که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود درباره برنامه هسته‌ای ايران به اطلاعات جديدی از «ابعاد نظامی» برنامه هسته‌ای ايران اشاره خواهد کرد. قرار است این گزارش هفته جاری به شورای حکام آژانس ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديپلمات‌ها می‌گويند در اين گزارش به تلاش‌های تحقيقاتی ايران برای انتقال مواد منفجره قوی به کلاهک موشک اشاره شده است.

آلمان: فشار بر ایران تشدید می شود

در همین حال، آلمان روز دوشنبه اعلام کرده است، برای واداشتن جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات بين‌المللی درباره برنامه هسته ايش خواستار تشديد فشار ها بر تهران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرياس پشکه، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، گفته است که برلين نسبت به اهداف برنامه هسته ای ايران مشکوک است.

اين سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در خصوص گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است: «برای ما روشن است چنانچه اين گزارش نشان دهد که ايران همچنان اقداماتی برای اجرای تعهدات بين المللی خود و از جمله شفافيت در خصوص برنامه هسته ايش انجام نمی دهد، دولت آلمان خواستار افزايش فشار سياسی و ديپلماتيک خواهد شد تا ايران تعهدات بين المللی اش را اجرا کند.»

وی همچنين بر دستيابی به رويکردی قاطع برای رويارويی با خطر برنامه هسته ای ايران تاکيد کرده است.

طبق اين گزارش از سخنگوی وزرات امور خارجه آلمان در خصوص هشدار شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل، مبنی بر نزديک بودن حمله به ايران گفته است، برلين از نگرانی‌هايی که باعث بيان چنين اظهاراتی شده، آگاه است.

آندرياس پشکه گفته است: «نگرانی و ترس از (برنامه هسته‌ای ايران) در اظهارات رييس جمهور اسرائيل در آخر هفته مطرح شد. پرسش اين است که ما با اين تهديد چگونه رفتار می‌کنيم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اين حال تصريح کرده است: «ايران می‌بايست برای يکبار و هميشه نگرانی‌ها در اين زمينه از بين ببرد.»

اين در حالی است که روز يکشنبه روزنامه واشینگتن پست به نقل از کارشناسان اتمی و ديپلمات‌های غربی نوشت که در گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ايران به کمک دانشمندان خارجی به جمهوری اسلامی برای رفع موانع مهم فنی و دستيابی به آستانه توانايی هسته‌ای اشاره شده است.

در گزارش روزنامه واشينگتن پست به نام يک دانشمند اتمی روسيه که با ايران همکاری کرده است، نيز اشاره شده بود. اين در حالی است که خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات‌ها در وين نوشته است که دراين گزارش به همکاری خارجی‌ها دربرنامه هسته ای ايران اشاره خواهد شد، اما انتظار نمی‌رود نام متخصصی در اين گزارش مطرح شود.

روزنامه واشينگتن پست در گزارش خود تصريح کرده بود که ايران برنامه ساخت سلاح هسته‌ای خود را هيچ‌ گاه متوقف نکرده است.

اين در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا پيشتر در گزارش داده بودند که ایران در سال ۲۰۰۳ به دليل فشار های بين‌المللی برنامه تحقيقات نظامی اتمی خود را متوقف کرده بود.

در گزارش واشينگتن پست همچنين تصريح شده است که پس از سال ۲۰۰۳ اعتبارات مالی برای تحقيقات در زمينه‌هايی اختصاص يافته که در نهادهای غيرنظامی مخفی هستند اما خيلی «با کار بر روی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شباهت دارند.»

ايران هر گونه تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای را رد می‌کند و می‌گويد برنامه هسته‌ايش کاملا صلح‌آميز و در راستای توليد انرژی است.

در واکنش به اخبار منتشره در خصوص گزارش تازه آژانس، علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه گفته بود که مستندات آژانس «بدون اصالت» است.
XS
SM
MD
LG