لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

تلاش اوباما برای جلب نظر چین و روسیه در مقابله با برنامه اتمی ایران


باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا
باراک اوباما در دیدار با روسای جمهور روسیه و چین، موضوع پرونده هسته ای ایران را بررسی کرد ولی با وجود تاکید آمریکا بر لزوم هماهنگی قدرت‌های جهانی در مواجهه با جمهوری اسلامی، تصمیم مشخصی در مورد نحوه رویارویی با تهران اعلام نشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های آمریکایی می گویند که در دیدار روز شنبه رییس جمهور آمریکا با همتایان روس و چین خود که در هاوایی انجام شد، اگرچه هر سه مقام بر سر لزوم پاسخگویی ایران در قبال تعهدات بین‌المللی هسته‌ای خود اتفاق نظر داشتند، ولی اشاره‌ای به اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران نشد؛ امری که آمریکا خواهان آن است و روسیه و چین بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی آمده است که ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد؛ جمهوری اسلامی ایران مفاد این گزارش را تکذیب کرده است.

به دنبال انتشار این‌ گزارش خبرگزاری‌ها اعلام کردند که باراک اوباما قصد دارد با هدف «ایجاد جبهه‌ای متحد» در برابر ایران در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه در هاوایی، با رهبران جهان از جمله همتایان چینی و روسی خود دیدار کند.

با این‌حال گزارش ها حاکی است، آمریکا که به دنبال جلب حمایت بین‌المللی از تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی است، در این دیدار موفق نشده است به نتیجه مشخصی برسد.

باراک اوباما و دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه در دیدار روز شنبه بر لزوم در پیش گرفتن «واکنشی مشترک» در قبال ایران تأکید کردند.

همچنین باراک اوباما در خصوص دیدارش با هو جین‌تائو، رییس جمهور چین گفت که هر دو کشور خواهان تعهد ایران به مقررات بین‌المللی هستند.

روسیه و چین که پیشتر مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران اعلام کرده بودند، در واکنش به گزارش تازه آژانس اعلام کرده‌اند که پای تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را امضا نخواهند کرد.

روز شنبه نیز علیرغم تأکید اوباما بر توافق‌های صورت گرفته میان این سه کشور، رهبران روسیه و چین، هیچ یک در خصوص همبستگی با آمریکا به طور مشخص اظهار نظری نکردند.

آقای مدودیف پس از این دیدار تنها به ذکر این مطلب اکتفا کرد که دو طرف در خصوص ایران صحبت کردند و هوجین‌تائو نیز در جمع خبرنگاران در توضیح مذاکرات خود با باراک اوباما، نامی از ایران به میان نیاورد.

با این‌حال کاخ سفید با تأکید بر این‌که روسیه و چین در بازداشتن ایران از تولید سلاح اتمی، متحد آمریکا و همپیمان آن باقی می‌مانند، اعلام کرده است که این سه کشور تصمیم دارند بر روی گام‌های بعدی در قبال ایران کار کنند.

در حالی که به دنبال انتشار گزارش آژانس، آمریکا و متحدانش بر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران پا می‌فشارند، چین و روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، معمولا از تهران حمایت کرده و معتقدند که اعمال فشار بیشتر علیه ایران نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG