لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

لاوروف: قطعنامه ایران روز جمعه در آژانس به رای گذاشته می‌شود


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که قطعنامه جدیدی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، روز جمعه به رای گذشته می‌شود.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که نمایندگان گروه ۱+۵ در آژانس بر سر قطعنامه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست یافته‌اند که بدین ترتیب این گزارش‌ها از سوی وزیر خارجه روسیه تایید شد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی سرگئ لاوروف پس دیدار با کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر مسکو گفت: «نمایندگان ایران-شش (۱+۵) در شورای حکام آژانش درباره این قطعنامه در نشست کنونی توافق کردند. ما انتظار داریم که این پیش نویس روز جمعه تصویب شود.»

لاوروف به خبرنگاران گفت که این قطعنامه بازتاب رویکرد جمعی گروه ۱+۵ است.

گروه ۱+۵ دربرگیرنده کشورهای روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان است که پیش از این در گفت‌و‌گوهای اتمی با ایران مشارکت داشتند.

کا‌ترین اشتون نیز در مسکو به خبرنگاران گفت: «معتقدم که گفت‌و‌گو بهترین راه برای رسیدن به نتیجه‌ای است که ما همگی برای ایمنی و امنیت مردم ایران و منطقه و دیگر نقاط می‌خواهیم.»

وی با این حال تاکید کرد که جامعه جهانی برای رسیدن به اهدافش باید بر ایران فشار بیاورد.

در این روز خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌ها، برخی از قسمت‌های قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ در آژانس را منتشر کردند.

در این پیش نویس که قرار است ۳۵ عضو شورای حکام آژانس درباره آن بحث کنند نسبت به «موضوعات حل نشده برنامه اتمی ایران» ابراز نگرانی «عمیق و فزاینده» شده است.

موضوعات حل نشده‌ای که به گفته تنظیم کنندگان این پیش نویس برای اثبات نبود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران باید شفاف سازی شود.

در بخشی دیگری از این پیش نویس از ایران خواسته شده که همه اطلاعات، اسناد، مکان‌ها، مواد و افراد خواسته شده را در اختیار آژانس بگذارد و مطابق با خواست شورای امنیت غنی سازی را متوقف کند.

به گفته دیپلمات‌ها از آنجا که روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان با این پیش نویس موافقند، تصویب این قطعنامه در شورای حکام آژانس تقریبا حتمی است.

این پیش نویس واکنشی به گزارش هفته گذشته آژانس است که در آن از وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شده بود.

روز پنجشنبه یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خواستار اعزام هیات ویژه‌ای به ایران برای گفت و گو درباره آخرین گزارش خود شده است.

گزارشی که ایران به شدت نسبت به آن اعتراض کرده و آن را سیاسی دانسته است.


سلطانیه به آمانو: شما مسئول جان مردم هستید

روز پنجشنبه ایران اعتراض رسمی خود را نسبت به گزارش آژانس اعلام کرد و شخص آمانو را مسئول عواقب احتمالی آن دانست.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دایمی ایران در آژانس در نامه‌ای به آمانو از اینکه آژانس در مورد ترور دانشمندان اقدامی نکرده انتقاد کرد و اظهار داشت که فاش شدن گزارش‌های آژانس به ترور آنها انجامیده است.

در این نامه آمده است: «آژانس با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را آماج ترور گروه‌های تروریستی و نیز سرویس‌های جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا کرده است.»

در این نامه سلطانیه خطاب به آمانو می‌نویسد: «به خاطر دارم بیش از ۱۰۰ کشور عضو درخواست کردند که ضمیمه را منتشر نکنید و به شما در خصوص عواقب آن هشدار دادند اما شما با بی‌اعتنایی به اکثریت کشورهای عضو اقدام به انتشار آن کردید. باید به این نکته نیز تاکید کنم که برای انتشار آن از سوی شورای حکام یا مجمع عمومی به شما هیچ اجبار نشده بود.»

نماینده ایران در ادامه تصریح می‌کند: «بنابراین شما مسئول هرگونه تهدید امنیتی علیه جان مردم اینجانب و خانواده‌هایشان و نیز اقدامات خرابکارانه علیه مکان‌های اشاره شده در گزارش شما که بر ادعا‌ها و اتهامات بی‌اساس پایه ریزی شده، هستید؛ لذا این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اقدامات قانونی شایسته و بجا در این خصوص انجام پذیرد.»
XS
SM
MD
LG