لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

یک فرمانده سپاه: در صورتی که تهدید شویم، سامانه موشکی ناتو در ترکیه را می‌زنیم


پرچم ترکیه و ناتو
پرچم ترکیه و ناتو
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران اعلام کرد در صورتی که ایران مورد تهدید قرار بگیرد سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه هدف قرار خواهد گرفت.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران، با بیان اینکه استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه برای حفاظت از اسرائیل است، اظهار داشت که آمریکا برای پوشش کامل ایران در یکی از کشورهای خلیج فارس هم می‌خواهد سپر موشکی ایجاد کند.

این فرمانده سپاه پاسداران گفت: «امروز آمریکا به خاطر رژیم صهیونیستی به دنبال استقرار سپر موشکی در ترکیه است و آنها برای فریب دنیا و ملت ترکیه می‌گویند که ناتو به دنبال ایجاد این سپر موشکی است.»

پیشتر نیز محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که هدف از استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه جلوگیری از اقدام تلافی جویانه ایران در صورت حمله اسرائیل است.

اکنون امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران نیز با بیان نظری مشابه تصریح کرد: «ما آماده هستیم در صورتیکه مورد تهدید قرار بگیریم اول سپرهای موشکی ناتو در ترکیه را خواهیم زد و بعد به دنبال اهداف بعدی خواهیم بود.»

وی در عین حال گفت: «ملت ترکیه ملتی آگاه هستند و ما مطمئن هستیم که این ملت هوشیار جلوی این توطئه را خواهند گرفت.»

این فرمانده سپاه در ادامه تاکید کرد «شرایط جدیدی» به وجود آمده و گفت که نیروهای نظامی ایران به تناسب به این شرایط نوین از خود عکس العمل نشان خواهند داد.

وی افزود: «در این شرایط جدید ما از این به بعد از همه امتیازات جغرافیایی و قانونی خود به خوبی برای پاسخگویی به تهدیدات استفاده خواهیم کرد و بسته به حرکت غرب پله پله شرایط را بر آن‌ها سخت‌تر خواهیم کرد به طوریکه نظامیان آمریکایی در منطقه با ادامه این مسیر شرایطی را خواهند دید که فریاد سیاسیون در آمریکا را بلند خواهد کرد.»

امیرعلی حاجی‌زاده در بخش دیگر از سخنان خود شرایط منطقه را به نفع ایران ارزیابی کرد و گفت: «ما ضمن رصد دائمی حرکات دشمنان انقلاب و ایران از حرکت نظامی دشمنان نیز نگرانی نداریم و روز به روز خودمان را برای مقابله آماده‌تر می‌کنیم.»

اظهاراتی از این دست در حالی است که آمریکا و اسرائیل که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به بمب اتم می‌کنند بار‌ها گفته‌اند که همه گزینه‌ها در مقابل ایران را مد نظر دارند.

پیش از این شماری از مقام‌های ایرانی و از جمله یحیی رحیم صفوی مشاور نظامی آیت الله خامنه‌ای از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه انتقاد کرده بودند.

یحیی رحیم صفوی از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه به عنوان «خطای استراتژیک» دیگری یاد کرده که به گفته او می‌تواند هم برای ایران و هم برای روسیه «پیام روشنی» داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز استقرار سپر دفاع موشکی در ترکیه را «در زمره تهدیدات امنیتی» ارزیابی کرده است.

ترکیه که عضو پیمان آتلانتیک شمالی است در شهریور ماه امسال با استقرار سامانه دفاع موشکی این سازمان دفاعی در خاک خود موافقت کرد.

در تابستان امسال دیمیتری راگوزین، نماینده روسیه در ناتو تصریح کرده بود که از این سامانه ممکن است برای حمله به ایران استفاده شود.

در حالی که آمریکا صریحا گفته سامانه دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایران است، روسیه از این سپر بسیار ابراز ناخرسندی کرده است.

روز چهارشنبه دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه تهدید کرد که اگر آمریکا و ناتو به نگرانی مسکو پاسخ مناسب ندهند روسیه موشک‌های خود را به سمت این سامانه نشانه گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG