لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

صالحی اظهارات درباره حمله به سپر دفاع موشکی ناتو در ترکيه را رد کرد


.
.
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اظهارات برخی مقامات حکومتی جمهوری اسلامی در خصوص حمله به تاسيسات سپر دفع موشکی سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در ترکيه را رد کرده و گفته است اين سخنان «ديدگاه شخصی» بوده و بيانگر نظرات رسمی دولت جمهوری اسلامی نيست.

علی اکبر صالحی در گفت وگو با خبرگزاری دولتی آناتولی، که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است، به کسانی که چنين اظهارات «غيرمسئولانه ای» را مطرح کرده اند، «هشدار داده شده است.»

وی اضافه کرده است:«ما کاملا چنين ديدگاه هايی را رد می کنيم.»

گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که احمد داود اوغلو، وزير خارجه ترکيه، نيز درگفت وگويی تلفنی با علی اکبر صالحی ، مراتب ناخرسندی دولت خود از اظهارات مقامات ايرانی در خصوص حمله به تاسيسات سيستم سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک اين کشور را به وی ابلاغ کرده است.

حسين ابراهيمی، نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس در گفت وگو با روزنامه «شرق» در هفدهم آذرماه هدف استقرار طرح سپر دفاع موشکی در ترکیه را «دفاع از اسرائيل» دانسته و گفته بود: « هدف بودن سپر دفاع موشکی در خاک ترکيه، درصورت اجرايی شدن هر نوع تهديدی عليه جمهوری اسلامی يک واکنش حتمی و طبيعی است و قطعا نيروهای مسلح ما برای اين کار و اين هدف برنامه ها و تاکتيک های از پيش تعيين شده ای دارند.»

اين در حالی است که علی اکبر صالحی گفته است: «موضع رسمی جمهوری اسلامی در قبال ترکيه برمبنای برادری و دوستی استوار است.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، علی اکبر صالحی همچنين تصريح کرده که هرگونه دیدگاه در سیاست خارجی کشور از سوی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رييس جمهور و وی بيان می شود و «هرگونه اظهار نظر ديگری بيانگر ديدگاه شخصی افراد خواهد بود.»

پيش از اين اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی موشکی سپاه پاسداران، درپنجم آذرماه گفته بود در صورتی که ايران هدف حمله خارجی قرار گيرد سپر دفاع ضد موشکی ناتو در استان مالاتيا درجنوب ترکيه هدف قرار خواهد گرفت.

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران، با بيان اينکه استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکيه برای حفاظت از اسرائيل است، گفته بود که آمريکا برای پوشش کامل ايران در يکی از کشورهای خليج فارس هم می‌خواهد سپر موشکی ايجاد کند.

ترکيه، عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، سال جاری میلادی با استقرار سيستم دفاع موشکی ناتو درخاک اين کشور موافقت کرد. آمريکا می گويد هدف اين سيستم مقابله با تهديد های موشکی از خاورميانه و به ويژه ايران است.

پيش از اين شماری از مقام‌های ايرانی و از جمله يحيی رحيم صفوی، مشاور نظامی آيت الله خامنه‌ای از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکيه انتقاد کرده بودند.

يحيی رحيم صفوی از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکيه به عنوان «خطای استراتژيک» ديگری ياد کرده که به گفته او می‌تواند هم برای ايران و هم برای روسيه «پيام روشنی» داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نيز استقرار سپر دفاع موشکی در ترکيه را «در زمره تهديدات امنيتی» ارزيابی کرده است.

در تابستان امسال ديميتری راگوزين، نماينده روسيه در ناتو گفته بود که از اين سامانه ممکن است برای حمله به ايران استفاده شود.
XS
SM
MD
LG