لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

مجلس نمایندگان آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد


بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران
مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب سه لایحه جداگانه، خواهان گسترش‌ تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، از جمله تحریم بانک مرکزی و حوزه نفت و انرژی ایران شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با ۲۸۳ رأی موافق در برابر ۱۳۶ رأی مخالف طرح ۶۶۲ میلیارد دلاری بودجه دفاعی آمریکا را به تصویب رساند که بر اساس یکی از مفاد آن موسسات مالی خارجی در صورت معامله با بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند.

هدف از این مصوبه مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است؛ فعالیتی که غرب و آمریکا مظنونند که دارای بعدی نظامی است. ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

پیش از این سنای آمریکا طرح مشابهی را به تصویب رسانده بود.

مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران زمانی اجرایی خواهد شد که به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برسد.

روز چهارشنبه همچنین اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، دو طرح تحریم دیگر علیه ایران را نیز به طور جداگانه به تصویب رساندند.

بر اساس یکی از این طرح‌ها با نام «مصوبه کاهش تهدید ایران» که با ۴۱۰ رأی موافق در مقابل ۱۱ رأی مخالف به تصویب رسید، شرکت‌هایی که با بخش صنایع نفتی ایران، از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری واردات، فروش کالا و خدمات پتروشیمی معامله کنند و یا در طول یک سال فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ارزش پنج میلیون دلار یا بیشتر در اختیار ایران قرار دهند، از سوی آمریکا مشمول تحریم‌های تازه می‌شوند.

ایلیانا راس لِیتنِن، نماینده جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که این طرح را تنظیم کرده است، می‌گوید این مصوبه همچنین به دولت آمریکا این امکان را می‌دهد در صورتی که مشخص شود بانک مرکزی تسهیلاتی را جهت حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی فراهم می‌کند، این بانک را مورد تحریم قرار دهد.

مجلس نمایندگان همچنین لایحه دیگری را با ۴۱۸ رأی موافق در برابر دو رأی مخالف به تصویب رساند که بر اساس آن کشورها و یا شرکت‌هایی که در جهت ساخت سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی به ایران، کره شمالی و سوریه کمک می‌کنند، مورد تحریم آمریکا قرار بگیرند.

بر اساس این مصوبه همچنین اشخاصی که مبادرت به فروش فنآوری و ادوات متعارف نظامی به این سه کشور می‌کنند، دارایی‌هایشان در ایالات متحده مسدود می‌شود.

این دو لایحه در مراحل بعدی باید به تصویب مجلس سنا و سپس به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد.

ایالات متحده در چند وقت گذشته برای مقابله با برنامه اتمی ایران و همچنین در واکنش به متهم شدن ایران از سوی ایالات متحده به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعود در واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا در آورده است.
XS
SM
MD
LG