لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

ايران در آب های بين المللی رزمايش ۱۰ روزه برگزار می کند


فرمانده نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی می گويد که نيروهای نظامی ايران از روز يکشنبه، سوم دی ماه، رزمايش ده روزه ای را در آب های بين المللی با عنوان «ولايت ۹۰» آغاز می کنند که در آن جديدترين تاکتيک های نبرد زير سطحی به کار گرفته می شوند.

حبيب الله سياری در يک نشست خبری گفته است که «انجام رزمايش برای حفظ آمادگی نيروها لازم بوده و رزمايش بزرگ دريايی ولايت ۹۰ نيز در ابعاد مختلف و بزرگی اجرا خواهد شد.»

اين فرمانده نظامی ايران اهداف برگزاری چنين رزمايشی را «نمايش عزت و اقتدار نيروهای مسلح و قدرت بازدارندگی نداجا (نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران) در آب های آزاد، ارسال پيام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و آزمايش جديدترين سلاح رزمی» اعلام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای سياری گفته است که در اين رزمايش، جديدترين سامانه های موشکی و اژدر و نيز تاکتيک های جديد نبرد زير سطحی توسط زيردريايی های ارتش که به گفته وی، روز به روز در حال اضافه شدن هستند، نيز در اين رزمايش به کار گرفته می شوند «تا نشان دهيم جمهوری اسلامی توان برقراری ارتباط در منطقه را دارد.»

وی با بيان اينکه ايران «هر ساله بر مناطق دريايی رزمايش اضافه می کند» اظهار داشت: «امسال برای اولين بار از شرق تنگه هرمز و دريای عمان تا مدار ۱۰ درجه شمالی و خليج عدن که حدود دو هزار کيلومتر است را تحت پوشش عملياتی و اطلاعاتی خود قرار می دهيم.»

به گفته فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، اين نخستين بار است که در چنين منطقه وسيعی رزمايش نظامی ايران برگزار می شود.

رزمايش نيروی دريايی ارتش در دريای عمان در حالی صورت می گيرد که مقام های ايران از سال ۱۳۸۸، مسوولیت عمليات در خليج فارس را به سپاه پاسداران واگذار کرده اند و ارتش جمهوری اسلامی نيز ماموريت های مربوط به شرق تنگه هرمز را بر عهده دارد.

نيروهای نظامی ايران در سال های اخير رزمايش های گسترده ای برگزار کرده اند و دليل آن را «آمادگی نيروها و انجام تمرين های نظامی برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی آمريکا و اسرائيل» عنوان کرده اند.

ايران در شهريورماه سال جاری، رزمايش شش روزه نيروی هوايی در شمال غرب کشور انجام داد و در ارديبهشت ماه سال گذشته «رزمايش ولايت ۸۹» را به اجرا در آورد. يک ماه پيش از آن، سپاه پاسداران رزمايشی با عنوان «پيامبر اعظم ۵» را اجرا کرد.

رزمايش تازه ايران پس از آن برگزار می شود که رسانه ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی تهديد کرده اند در صورت حمله به ايران، تنگه هرمز از سوی ایران مسدود خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ درصد نفت دنيا از مسير اين تنگه روانه بازارهای جهانی می شود.

حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، روز پنجشنبه مدعی توان جمهوری اسلامی برای کنترل تنگه هرمز شد و گفت: «دريای عمان منطقه پشتيبان تنگه هرمز و خليج فارس است و وقتی ما چنين اقتداری در دريای عمان داريم قطعا تنگه هرمز در کنترل کامل ما است؛ اما اينکه اين برنامه در دستور کار قرار گيرد، منوط به تصميم بزرگان کشور است.»
XS
SM
MD
LG