لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

هشدار به «هلیکوپتر خارجی» در جریان رزمایش دریایی ایران


ناوشکن جماران
ناوشکن جماران
تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد به یک هلیکوپتر خارجی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داده شده وارد فضای رزمایش نشود و از هرگونه نزدیکی به محیط آن خودداری کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود موسوی از فرماندهان نظامی و از سخنگویان این رزمایش گفته است: «یک هلیکوپتر نظامی خارجی قصد نزدیک شدن به محوطه رزمایش داشت که ما پیام دادیم و هلیکوپتر یاد شده به سرعت از محل دور شد.»

وی همچنین افزود به تمامی نیروهای خارجی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان گفته شده که ایران در حال برگزاری رزمایش دریایی در مرزهای خودی است و نباید به محیط رزمایش نزدیک یا وارد شوند.

گزارش واحد مرکزی خبر به مشخصات دقیقی از این هلیکوپتر اشاره‌ای نکرده است.

رزمایش ده روزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، موسوم به «رزمایش ولایت ۹۰» از صبح روز شنبه آغاز شده و در حال برگزاری است.

به گفته مقامات ایرانی، این رزمایش، منطقه شرق گذرگاه هرمز تا خلیج عدن را به مساحت حدود دو هزارکیلومتر مربع در بر می‌گیرد و در آن تجهیزات جدید نظامی و تاکتیک‌های نیروی دریایی به آزمایش گذاشته می‌شود.

رزمايش نيروی دريايی ارتش در دريای عمان در حالی صورت می‌گيرد که مقام‌های ايران از سال ۱۳۸۸، مسئولیت عمليات در خليج فارس را به سپاه پاسداران واگذار کرده‌اند و ارتش جمهوری اسلامی نيز ماموريت‌های مربوط به شرق تنگه هرمز را بر عهده دارد.

نيروهای نظامی ايران در سال های اخير رزمايش های گسترده ای برگزار کرده‌اند و دليل آن را «آمادگی نيروها و انجام تمرين های نظامی برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی آمريکا و اسرائيل» عنوان کرده‌اند.

رزمايش تازه ايران پس از آن برگزار می شود که رسانه ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی تهديد کرده‌اند در صورت حمله به ايران، تنگه هرمز از سوی ایران مسدود خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ درصد نفت دنيا از مسير اين تنگه روانه بازارهای جهانی می‌شود.
XS
SM
MD
LG