لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

آمریکا: اجازه نمی‌دهیم تنگه هرمز بسته شود


ناوگان ایالات متحده
ناوگان ایالات متحده
در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران درباره توان ایران برای بستن تنگه هرمز، ایالات متحده، اعلام کرد چنین اقدامی از سوی واشینگتن تحمل نخواهد شد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، سه‌شنبه گفته بود اگر نفت ایران تحریم شود، قطره‌ای نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

یک روز پس از آن دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، اظهار داشت که «بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است.»

در واکنش به این اظهارات، جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: «اخلال در آمدو شد شناورها در تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.»

نیروی دریایی ایران از روز سوم دی ماه رزمایش دریایی ۱۰ روزه‌ای را آغاز کرد که به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، این رزمایش وسعتی نزدیک به «دو میلیون کیلومتر مربع» دارد و تا آب‌های شمال اقیانوس هند را در برمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین درباره این رزمایش گفت: «ایرانی‌ها مشغول رزمایش دریایی تقریبا عادی خود در این منطقه هستند و این چیزی است که ما می‌دانیم.»

جورج لیتل هر گونه اقدام برای افزایش تنش در تنگه هرمز را غیرسازنده توصیف کرد و گفت نشانه‌ای از تحرکات غیرعادی ایران در تنگه هرمز به چشم نخورده است.

سخنگوی پنتاگون گفت: «من اطلاعی از هرگونه اقدام خصمانه علیه شناورهای ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز ندارم.»

در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران، ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، اعلام کرد که این ناوگان اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.

ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد: «هرکسی که تهدید به وقفه در آزادی دریانوردی در یک تنگه بین‌المللی بکند کاملا بیرون از جامعه ملل قرار دارد. هرگونه وقفه‌ای تحمل نخواهد شد.»

مارک تونر ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهرات مقام‌های ایرانی را «رجزخوانی» توصیف کرده و گفته است که هدف از این گفته‌ها انحراف افکار عمومی از برنامه هسته‌ای ایران است.

فرانسه نیز روز چهارشنبه از مقام‌های ایرانی خواست تا به قوانین بین‌المللی درمورد آب‌های آزاد احترام بگذارد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «همانند حقوق بشر و موضوع منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای، ما از مقام‌های ایرانی‌ می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی و به ویژه آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و تنگه‌ها احترام بگذارند.»

در حالی که کنگره آمریکا به دنبال فلج کردن بانک مرکزی ایران است، برخی از کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه از تحریم نفت ایران استقبال کرده‌اند.

با این حال در شرایطی که هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا از بحران اقتصادی رنج می‌برند، مشاوران اوباما پیش از تصویب طرح کنگره هشدار داده بودند که تحریم بانک مرکزی ایران می‌تواند اثرات مخربی بر اقتصاد جهانی بگذارد چراکه کشورهای در پرداخت‌های نفتی خود به ایران با مشکل مواجه می‌شوند.

اگر باراک اوباما طرح کنگره را امضا کند، بانک‌ها و موسسه‌های غیرآمریکایی در صورت مراوده با بانک مرکزی ایران مشمول تحریم خواهند شد؛ طرحی که حتی متحد آمریکا، ژاپن را به اعتراض واداشت.

از سوی دیگر چند کشور اروپایی هم که از ایران نفت وارد می‌کنند پیش از این با تحریم نفت ایران مخالفت کرده‌اند.

تهدید‌های متقابل ایران و آمریکا در حالی است که نیروهای دو کشور در نزدیکی یکدیگر به سر می‌برند و پیش از این نیز در زمان جنگ ایران و عراق، نیروهای آمریکایی، چند ناوچه و سکوی نفتی ایران را هدف قرار دادند.
XS
SM
MD
LG