لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

ترکیه از ایران بر سر قیمت گاز وارداتی شکایت کرد


ترکیه روز سه‌شنبه پرونده دادخواهی خود علیه ایران با موضوع قیمت گاز وارداتی را به دیوان داوری بین‌المللی در پاریس فرانسه ارسال کرد.

به گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی» ترکیه، عدم تفاهم دو کشور بر سر قیمت گاز وارداتی ترکیه از ایران باعث شد که مقامات آنکارا علیه ایران در دیوان داوری بین‌المللی اقامه دعوا کنند.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، هفته آخر دی‌ماه اعلام کرد که این کشور از ایران خواسته است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد، اما ایران با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

بر اساس گزارش شرکت ملی خط لوله بوتاش ترکیه، ترکیه در سال ۲۰۱۱ به میزان ۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز وارد کرده که از این مقدار حدود هشت میلیارد متر مکعب از ایران وارد شده است.

ایران بعد از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به ترکیه است.

بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ میان دو کشور، ایران باید تا ۲۵ سال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز (۱۰ میلیارد متر مکعب در سال) به ترکیه صادر کند. ایران هم اکنون روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، دو هفته پیش در واکنش به گفته‌های وزیر انرژی ترکیه با بیان این که قرارداد صادرات ده میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه در سال ۱۹۹۶ از بهترین قراردادهای صادرات گاز کشور به شمار می‌رود عنوان کرد که طبق این قرارداد هر چند سال یک بار باید قیمت گاز مشخص شود و در شرایطی که دو کشور به توافق نرسند، باید یک داور در این باره تصمیم بگیرد.

آقای اوجی در آن زمان افزوده بود که کشور پاکستان میانجی و داور اختلاف ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز خواهد بود، اما بر اساس گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی» ترکیه، مقامات آنکارا بعد از تنظیم و تکمیل دادخواست کاهش قیمت گاز، پرونده را به دیوان داوری بین‌المللی ارسال کرده‌اند.

صحبت از میانجی‌گری پاکستان بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در حالی است که خود مقامات اسلام‌آباد از ایران می‌خواهند که برای عملیاتی شدن خط لوله گازی ایران-پاکستان موسوم به خط لوله صلح قیمت گاز صادراتی به پاکستان را ۱۰ درصد پایین بیاورد.
XS
SM
MD
LG