لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

برنامه اتحادیه اروپا برای قطع بانک‌های ایرانی از شبکه سوییفت


خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه در بروکسل می‌گوید اتحادیه اروپا بررسی قطع بانک‌های ایرانی از شبکه سوییفت را آغاز کرده و احتمال دارد به زودی این برنامه به اجرا گذاشته شود.

سوییفت یک کد شناسایی ویژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی است که از طریق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خرید و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. این کد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سیستم ارتباط الکترونیکی جهان برای بانک‌هاست. ایران یکی از استفاده‌کنندگان از این سیستم است و بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همین سیستم انجام می‌دهد.

پیشتر در گزارشی گفته شده بود «انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی»(سوییفت) که مقر آن در بروکسل است اعلام آمادگی کرده است که «به محض روشن شدن قوانین و اقدامات تازه اتحادیه اروپا» در این زمینه از این قوانین اطاعت کند. سوییفت یکی از آخرین ابزارهای تهران برای ادامه تجارت در سطح بین‌المللی و مهم‌ترین کانال ارتباطی سیستم بانکی ایران با دنیای خارج است.

یک مقام آگاه از این مذاکرات که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار رویترز گفت: «از قبل هم مذاکرات برای قطع سوییفت بانک‌های ایرانی مطرح شده بود ولی در روزهای اخیر با سرعت بیشتری دارد دنبال می‌شود.»

«انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی» یا همان سوییفت، روز ۲۸ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود آماده قطع کلیه خدمات خود به آن دسته از نهادهای مالی ایرانی است که مشمول تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.

سازمان سوییفت در بیانیه خود اعلام کرده بود ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال طراحی اقدامات تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی هستند که «بر توانایی این سازمان برای ارائه خدمات به مشتریان ایرانی» اثر منفی خواهد داشت.

خدمات سوييفت، برای تسهيلات نقل و انتقال مالی و بانکی ميان بيش از ۱۰ هزار موسسه و نهاد مالی در بيش از ۲۱۰ کشور جهان است.

مقام آگاه یاد شده به رویترز گفت: «تا آن جا که می‌دانیم سوییفت در تلاش است تا در آمریکا و اتحادیه اروپا، بر اساس و دلایل حقوقی، مسئله را حل کند که ما فکر می‌کنیم با توجه به مذاکرات جاری، به زودی به نتیجه خواهیم رسید چرا که برای انجام چنین کاری، به پایه حقوقی مشخص و قاطع نیاز داریم.»

طرح قطع خدمات سازمان سوییفت که برای ایران نقشی حیاتی دارند اولین بار توسط دو سناتور آمریکایی در کمیته امور بانکی مجلس سنای آمریکا مطرح شد، اما در همان زمان با مخالفانی در همان مجلس سنا نیز روبه‌رو شد.

مخالفان طرح قطع ارتباط جمهوری اسلامی با سیستم سوییفت می‌گویند در صورتی که کنگره آمریکا با این پیشنهاد موافقت کند «اقتصاد ایران نابود خواهد شد.»

عده دیگری از منتقدان هم طرفدار محدود‌تر شدن این طرح هستند و می‌گویند که اگر هدف از این تحریم‌ها افزایش فشار بر سپاه پاسداران و دیگر نهاد‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، باید به ایران اجازه داده شود برای خرید مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و فروش محدود نفت از سیستم سوییفت استفاده کند.
XS
SM
MD
LG