لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

عقب نشینی سایت الف از حضور سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان میهمان


سایت الف، منسوب به احمد توکلی، نماینده مجلس که اعلام کرده بود آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا را به عنوان میهمان دعوت کرده تا به پرسش های خوانندگان پاسخ دهد، خبر این دعوت را حذف کرد. سایت های نزدیک به دولت، به سایت الف حمله کرده و این سایت را به «تریبون دولت آمریکا» تشبیه کرده اند.

سایت الف روز سه شنبه در خبری کوتاه اعلام کرد آلن ایر میهمان این سایت است و خوانندگان می توانند سوالات خود را مطرح کنند، ساعاتی پس از انتشار این خبر، سایت رجا نیوز با حمله به الف نوشت: «سایت خبری الف که با مدیریت آقای احمد توکلی نماینده مجلس فعالیت می‌کند، در اقدامی عجیب و معنادار که مشخص نیست به چه علت در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک صورت گرفته، دست به رپرتاژ تبلیغاتی برای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زده است.»

سایت رجا نیوز که نزدیک به تیم ریاست جمهوری است همچنین از «نهادهای مربوط » خواسته « چنین مواردی را به دقت بررسی كنند كه چگونه یك سایت خبری معمولی در ایران امكان ارتباط گیری با سخنگوی رسمی وزارت خارجه امریكا را پیدا می‌كند و او را برای میهمانی در گوشه سمت چپ بالای این سایت دعوت می ‌كند.»

در بخش معرفی مهمان سایت الف در مورد آلن ایر نوشته شده بود: «وی متولد شهرنیویورک و فارغ التحصیل دانشگاه دارتموت در رشته ادبیات است. وی از وسط دهه ۹۰ به عنوان دیپلمات وارد وزارت خارجه آمریكا شده و در کشورهای نیجریه، سوریه، امارات متحده عربی و آذربایجان خدمت کرده است. مهمان ویژه الف از ۲۵سال پیش به زبان فارسی و تاریخ و تمدن ایران علاقمند بوده در اوقات فراغت خود کتاب های فارسی و کتاب هایی درباره ایران مطالعه می كند.»‬‬‬

این سایت خبری نوشته بود: «آلن ایر حدود یک سال پیش بعنوان اولین سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریكا منصوب شده است و وظیفه دارد مواضع و سیاست های دولت آمریکا را تشریح و به سؤالات مردم ایران پاسخ دهد‪.‬»

الف تا پیش از حذف این مطلب، از خوانندگان خود خواسته بود: «علاقمندان به طرح سوال از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می توانند تا روز پنجشنبه۱۷ فروردین سوالات خود را در قوطی انتهای این صفحه در حداکثر ۳سطر بنویسند و ارسال فرمایند‪‬‬‬‫‫‬‬‫‫ آقای آلن ایر طرف مدت كوتاهی پس از انتشار هر سوال، به آن پاسخ خواهند داد‪.»

سایت رجا نیوز با نزدیک کردن هاشمی رفسنجانی به این مسئله، هر دو را مورد حمله قرار داده و نوشته است: «تریبون ساختن برای سخنگوی وزارت امور خارجه در شرایطی است كه دولت آمریكا شدیدترین فشارها و تحریم‌های تاریخی را علیه ملت ایران در طی ماه‌های گذشته با تحریم بانك مركزی و نفت ایران اعمال كرده است. گفتنی است آقای اكبر هاشمی رفسنجانی روز گذشته در مصاحبه‌ای كه از وی منتشر شد، از ارتباط نداشتن با امریكا به شدت انتقاد كرد.»

سایت الف به شکل محتوایی وساختاری از سایت های منتقد دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود ولی انتقادهای این سایت محدود به حرکت های اقتصادی و شماری از چهره های دولتی است. رجا نیوز از سوی دیگر از حامیان جدی محمود احمدی نژاد و بازوی حمله تیم ریاست جمهوری به منتقدان دولت است.

این دو در چند سال گذشته یکدیگر را در مورد سیاست های مرتبط با دولت مورد حمله قرار می دهند و از یکدیگر انتقاد می کنند. سایت الف در زمان افشای رسوایی مدرک دکترای کردان از دانشگاه اکسفورد، نقشی اساسی برعهده داشت.
XS
SM
MD
LG