لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

سلطانیه: مذاکرات ایران و آژانس ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت در وین


علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد دور تازه گفت‌وگوی ایران و‌ آژانس ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت در وین برگزار می‌شود.

علی‌اکبر سلطانیه روز جمعه ۸ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «در ادامه مذاکرات با آژانس پیرامون تعیین چارچوب و مدالیته برای حل‌و‌فصل پرسش‌ها، توافق شد که دور بعدی گفت‌‌‌وها در محل نمایندگی دایمی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس در وین، برگزار شود.»

پنجشنبه گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ایران، طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای از سرگیری گفت‌وگوها با آژانس اعلام آمادگی کرده است.

دور تازه‌ گفت‌وگوها با آژانس، پس از نشست «مثبت و سازنده» مذاکره‌کنندگان ایرانی با گروه ۱+۵ در استانبول صورت می‌گیرد؛ نشستی که پس از ماه‌ها بن‌بست در گفت‌وگوها برگزار شد و به گفته دیپلمات‌ها در فضایی متفاوت و امیدوارکننده برگزار شد.

خبرگزاری ایرنا همچنین بیانیه نمایندگی ایران در آژانس را منتشر کرده که در آن به برخی جزییات مذاکرات با آژانس و مواضع ایران اشاره شده است.

در این بیانیه، به دو سفر مقام‌های آژانس به ایران در سال گذشته اشاره شده و آمده است که در فاصله دو دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران، سه ملاقات نیز در وین صورت گرفته و تفاهم‌هایی بدست آمده است.

نمایندگی ایران در آژانس می‌گوید دو طرف در وین قبول کردند «نخست در باره متن مدالیته (برنامه عمل ) توافق کنند و سپس قرار داد منعقد شود و بر اساس آن، رویکرد موضوع به موضوع اجرا گردد.»

برپایه این بیانیه «رویکرد این فرآیند موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه‌بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار، رویکرد فشرده، موثر و نتیجه‌بخش بدست آید.»

در بخشی از بیانیه نمایندگی ایران آمده با اینکه ایران و مقام‌های آژانس پیشتر بر سر تعویق بازرسی از پارچین توافق کرده بودند، تیم این سازمان به دستور یوکیا آمانو خواستار بازرسی از پارچین می‌شود.

دراین بیانیه آمده است: «به رغم توافقی که در وین شد و حتی بر خلاف متن آژانس، تیم این نهاد براساس دستور مدیر کل، خواستار دسترسی به پارچین شد.»

این بیانیه می‌افزاید که پارچین در سال ۲۰۰۵ دو بار توسط آژانس بازدید شد و متعاقب آن، معاون سابق مدیرکل اعلام کرده بود «موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل سابق نیز آن را به شورای حکام گزارش کرد.»

نمایندگی ایران در آژانس تاکید می‌کند: «با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است و دسترسی به سایت یک فرآیند زمان‌بر می‌باشد و نمی‌توان مکرر این اجازه را داد. در پرتو این سابقه و بر اساس اینکه از آژانس خواسته شده همه مسائل مربوطه همچون آزمایشات هیدرو دینامیک را با هم یکی نماید، متعاقبا یکبار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد، این فرآیند می‌تواند آشکارا زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شود، شروع گردد.»

بهمن و اسفند ماه سال گذشته هیاتی بلندپایه‌ به ریاست هرمان ناکارتس، از آژانس به ایران آمد اما نتوانست توافق تهران برای بازدید از پارچین را جلب کند.

متعاقب آن یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس این احتمال را منتفی ندانست که ممکن است ایران در حال پاکسازی شواهدی در این پایگاه نظامی باشد.
XS
SM
MD
LG