لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

کلينتون: ايران با آمادگی برای برداشتن گام های مشخص در مذاکرات مسکو حاضر شود


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از ايران خواسته تا با آمادگی برای برداشتن «گام های» مشخص و واقعی در خصوص مناقشه هسته ايش در نشست با گروه ۱+۵ در مسکو حاضر شود.

قرار است روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، و ايران دور تازه مذاکرات هسته ای خود را در روز های ۱۸ و ۱۹ ژوئن در مسکو برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلينتون که در حاشيه نشست مبارزه با تروريسم در استانبول با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«ما از ايران می خواهيم با کار جدی و ضروری برای رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک به اين نشست بيايد.»

وزير امورخارجه آمريکا اضافه کرده است: «ما از آنها مي خواهيم با آمادگی برای برداشتن گام های مشخص و واقعی به ويژه در خصوص اورانيوم غنی شده ۲۰ درصدی در اين مذاکرات حاضر شوند.»

هيلاری کلينتون تصريح کرده است: «همان طورکه پيش تر گفته ايم اين مواضع واحد جامعه بين المللی و کسانی که دراين مذاکرات حاضرند، از جمله روسيه و چين، است. در مقابل اقدامات آنها (ايران) ما نيز آماده ايم تا از جانب خود اقداماتی را انجام دهيم.»

در حالی خبر اظهارات هيلاری کلينتون درباره مذاکرات مسکو منتشر شده است که ايران نيز از کشورهاي مذاکراه کننده خواسته برای پيشرفت در مذاکرات مسکو «حق» اين کشور در غنی سازی اوارنيوم برای اهداف صلح آميز را به رسميت بشناسند.

کشورهای غربی نسبت به برنامه غنی سازی ايران ابراز نگرانی کرده و می گويند، غنی سازی اورانيوم می تواند باعث دستيابی ايران به ظرفيت و قابليت توليد سلاح هسته ای بشود. ايران چنين اتهامی را رد می کند.

کشورهای عضوگروه ۱+۵ متشکل از اعضای دايم شورای امنيت به همراه آلمان از سال ۲۰۰۶ تاکنون از ايران خواسته اند تا غنی سازی اورانيوم را به حال تعلیق درآورد. ايران تاکنون اين خواست را نپذيرفته است و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

طی اين مدت شورای امنيت چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است و آمريکا به همراه اتحاديه اروپا نیز تحريم های يکجانبه ای عليه ايران اعمال کرده اند.

هيلاری کلينتون روز پنجشنبه گفته است: اين واقعيت که جامعه بين المللی موضع واحدی در قبال مناقشه هسته ای ايران دارد، باعث شده که اين کشور در برابر دو گزينه مشخص قرار می دهد: يا پای ميز مذاکره بيايد يا اين که در انزوای شدید بماند که پيامدهای اقتصادی تعيين کننده ای برايشان خواهد داشت.

در چارچوب دور تازه مذاکرات ايران و ۱+۵ تاکنون دو دور این مذاکرات در استانبول و بغداد برگزار شده است. اين مذاکرات ابتدا پس از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات نيز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد که دو طرف به نتيجه ای نرسيدند.

در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن اين گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.
XS
SM
MD
LG