لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

نظرسنجی: ۴۹ درصد در ایران اخبار صداوسیما را قابل اعتماد می‌دانند


برپایه یک نظرسنجی که مشترکاً توسط مؤسسه نظرسنجی گالوپ و شورای اطلاع‌رسانی بین‌المللی آمریکا، بی‌بی‌جی، از دو هزار نفر در ایران انجام شده، ۸۶ درصد از این افراد برای دریافت اطلاعات، تلویزیون دولتی ایران را تماشا می‌کنند، اما تنها ۴۹ درصد از آنها اخبار و اطلاعات صداوسیمای جمهوری اسلامی را «بسیار قابل اعتماد» می‌دانند.

این نظرسنجی که نتایج آن روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد منتشر شده از تعداد افراد یادشده در ۳۱ استان ایران انجام شده‌ است.

در این نظرسنجی دریافت اطلاعات از روزنامه‌های داخلی ۱۱ تا ۱۶ درصد بوده و رجوع به شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی برای دریافت اطلاعات بین ۶ تا ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

گزارش «بی‌بی‌جی» در مورد این داده‌ها می‌نویسد که بر اساس این نظرسنجی «نقش شبکه‌های سخن‌پراکنی بین‌المللی چون صدای آمریکا، رادیوفردا، بی‌بی‌سی و دیگران هم‌چنان مهم است».

نظرسنجی گالوپ که در ماه مارس انجام شده نشان می‌دهد که شمار مخاطبان هفتگی صدای آمریکا در ایران «از ۶٫۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۲۱٫۴ درصد در سال جاری» رسیده‌ است.

گزارش گالوپ می‌افزاید که مخاطبان بخش فارسی شبکه تلویزیونی صدای آمریکا که پیش از ۲۰۱۰ میلادی ۲۰ درصد برآورد می‌شد در اواسط سال ۲۰۱۰ با خارج شدن این شبکه از ماهواره هات‌برد با افت شدید مخاطبان روبه‌رو شد و بازگشت این شبکه به هات‌برد را می‌توان دلیل رشد مخاطبان در سال جدید دانست.

میزان اعتماد به نتایج نظرسنجی

ویلیام بل، یکی از مدیران بی‌بی‌جی، در نشستی خبری که در ارتباط با این نظرسنجی برگزار شده‌ بود گفت که در مورد این که شرکت‌کنندگان پاسخ‌های صادقانه داده‌ باشند «شک وجود دارد» و ممکن است که مخاطبان «به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی» علاقه یا بازدیدهای خود از رسانه‌های خارجی را کتمان کنند.

در بخشی از گزارش آماری نظرسنجی این دو نهاد نیز در این‌ خصوص نقل قول‌هایی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درج شده‌ است.

یکی از شرکت‌کنندگان در پاسخ خود گفته‌ است که «نه طاقت دیدن کانال‌های داخلی و اخبارشان را داریم و نه علاقه‌ای به مجری‌ها و شکل استودیوهایشان داریم، اما مجبوریم به این کانال‌ها نگاه کنیم تا اوضاع دست‌مان بیاید. برای همین اخبارشان را نگاه می‌کنم تا بدانم سیاست حکومت چیست».

شرکت‌کننده دیگری می‌گوید: «کانال‌های داخلی و بین‌المللی را اصلاً نمی‌شود با هم مقایسه کرد، چون رسانه‌های داخلی سعی می‌کنند کاری کنند که اخبارشان را باور کنیم اما در مورد رسانه‌های بین‌المللی این‌ طور نیست، رسانه‌های بین‌المللی می‌توانند آزادانه واقعیت را بگویند، البته این لزوماً به این معنی نیست که هرچه می‌گویند دقیق باشد.»

رشد اینترنت

برپایه این نظرسنجی ۱۰۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در منزل خود دستگاه تلویزیون داشتند و ۹۰ درصد نیز دارای تلفن همراه بودند. داده‌های این بررسی همچنین نشان می‌دهد که «استفاده عمومی از اینترنت در ایران طی ۲ سال گذشته دوبرابر شده‌ است و این گسترش استفاده از رایانه و اینترنت هم در میان مردان و هم در میان زنان دیده می‌شود».

در بخشی از گزارش بی‌بی‌جی آمده است که «استفاده از اینترنت در ایران به‌شدت رو به افزایش دارد و ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی گفتند که به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد ۸۰ درصد در خانه‌های خود دسترسی اینترنتی دارند.»

در قسمت دیگری از این نظرسنجی ذکر شده‌ است که ۳۹ درصد از ایرانیان دست‌کم هفته‌ای یک‌بار در اینترنت به دنبال اطلاعات می‌گردند.

این گزارش در پایان می‌افزاید که «شمار مخاطبان مجراهای دیجیتال هم‌چنان رو به رشد است و آینده این رشد بستگی به میزان کارآمدی حصاربندی‌های اطلاعاتی توسط حکومت خواهد داشت».
XS
SM
MD
LG