لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

اعتراض نهاد ریاست جمهوری به نام بردن افراد متهم در پرونده اختلاس بیمه


معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری به نحوه انتشار اخبار مربوط به پرونده اختلاس بیمه اعتراض کرده و گفته تا وقتی اتهامی در دادگاه ثابت نشود، نباید به کسی افترایی نسبت داد. نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری در روزهای گذشته در پرونده اختلاس برده شده و یک متهم در دادگاه گفته بود به حساب او پول واریز کرده است.

یکی از متهمان اصلی پرونده موسوم به اختلاس بیمه گفت که «یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» به حساب شخصی محمدرضا رحیمی، رییس پیشین دیوان محاسبات و معاون فعلی احمدی‌نژاد، واریز کرده است. این متهم که در جریان هشتمین دادگاه اختلاس از بیمه و استانداری تهران با نام «د. س» معرفی شده است از وی به عنوان «جعبه سیاه» این پرونده یاد می‌شود.

وی روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه، در دادگاه گفت: زمانی که برای حل یک مشکل حقوقی نزد «جابر الف»، متهم اصلی پرونده رفت، این متهم او را با «م.ر» رییس وقت دیوان محاسبات کشور آشنا کرد.

اشاره وی به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، است که در زمان اختلاس بیمه، رییس دیوان محاسبات مجلس بود. این متهم افزود که وی برای حل مشکل حقوقی‌اش در مجموع «دو میلیارد تومان» در اختیار این دو نفر قرار داده است.

دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شده، گفته است: «برخی رسانه‌ها با انتشار برخی اخبار در مورد پرونده اختلاس بیمه، تبصره یک ماده ۱۸۸ آیین نامه دادرسی کیفری، بند ۱۱ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و بند ج ماده ۱۴۰ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب را نقض کردند که لازم است حرمت و آبروی مسلمانان حفظ شود و تا وقتی اتهامی اثبات نشده با درج اخبار ناقص و بدون سند امری را به مقامات رسمی و یا آحاد شهروندان نسبت ندهند.»

«افشاگری یکی دیگر از متهمان اختلاس بیمه و استانداری درباره فساد مالی محمدرضا رحیمی»، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های جمهوری اسلامی، خراسان، کیهان، دنیای اقتصاد، تهران امروز، ابتکار و مردمسالاری داشت.

روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشته بود که «متهم اصلی پرونده اختلاس در بیمه ایران علیه محمدرضا رحیمی رئیس وقت دیوان محاسبات» و معاون فعلی احمدی‌نژاد دست به افشاگری زده است.

در این روزنامه از قول این متهم اختلاس بیمه و استانداری نوشته شده است که «برای پرداخت پول» به محمدرضا رحیمی «من در فشار بودم» و «هر بار که با من تماس می‌گرفتند صدای آقای محمدرضا رحیمی می‌آمد» و «همچنین پسران دو نفر از مسئولان رسمی و پسر آقای «ب» یکی از نمایندگان مجلس را به دفتر من می‌آوردند.»

وکیل محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در گفت وگو با روزنامه ابتکار، «ادعاهای مطرح شده» را تکذیب کرده و گفته که «صحبت‌هایی که آقای «د. س» در دادگاه کرده است، کاملا بی‌پایه و اساس است یا این‌ که حداقل از لحاظ آن‌ چه که مربوط به آقای رحیمی می‌شود بی‌پایه است.»

به نوشته این روزنامه، وکیل محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد تاکید کرده که «من تصمیم دارم از او به جهت نشر اکاذیب و افترا شکایت کنم» و «همچنین از سایت‌هایی که این اخبار را همین طور بی‌محابا و بدون رعایت حقوق اشخاصی که در دادگاه و پرونده حضور ندارند، در رسانه یا نشریه خود منعکس کرده‌اند، شکایت خواهیم کرد.»
XS
SM
MD
LG