لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

رویترز به نقل از مقام آمريکایی: ايران در آستانه دستيابی به سلاح اتمی نيست


يک سخنگوی شورای امنيت ملی در کاخ سفيد روز پنج‌شنبه، ۱۹ مردادماه، گفت که بر اساس ارزيابی‌های اطلاعاتی در ایالات متحده جمهوری اسلامی نه در آستانه دستيابی به سلاح هسته‌ای است و نه تاکنون تصمیمی در این باره گرفته است.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص ساعاتی پیشتر در همین روز پنج‌شنبه نوشته بود که بر اساس تازه‌ترین ارزیابی مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمريکا از پیشرفت هسته ای ایران که در روزهای گذشته به باراک اوباما ارائه شده دسـتاوردهای ايران در برنامه اتمی‌اش «بسيار بيشتر از آن حدی است که کارشناسان اطلاعاتی آمريکا گمان می‌کردند».

با این حال، به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، ارزيابی‌ اطلاعاتی آمريکا از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تغييری نکرده است.

اين سخنگو که رویترز نامی از او نبرده گفته است: «ما بر اين باوريم که به پشتوانه فشار بین‌المللی فزاینده بر تهران، هنوز زمان و فضا برای ادامه رويکرد ديپلماتيک وجود دارد.»

وی اضافه کرده است که «ما همچنان اين ارزيابی را داريم که ايران در آستانه دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست».

اظهارات این سخنگو در حالی است که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز پنج‌شنبه از اظهار نظر در خصوص گزارش رسانه‌های اسرائيل از ارزيابی نهادهای اطلاعاتی آمريکا در مورد ماهيت نظامی برنامه هسته‌ای ايران خودداری کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی در اين باره گفته بود که در خصوص مسائل اطلاعاتی و گزارش‌هايی که «ممکن است» باراک اوباما دريافت کرده باشد اظهار نظر نمی‌کند.

جی کارنی در ادامه گفت که باراک اوباما همچنان متعهد است تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شود و هم‌اکنون رهبری تلاش‌های بين‌المللی را بر عهده دارد که «به اذعان خود مقامات جمهوری اسلامی» شديدترين تحريم‌ها را عليه ايران اعمال کرده است.

با این حال اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با راديو اسرائيل تاييد کرده بود که ارزيابی نهادهای اطلاعاتی آمريکا وجود ماهيت نظامی در برنامه هسته‌ای ايران را تاييد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اهود باراک مشخص نکرده است که اين ارزيابی تازه توسط سازمان برآورد اطلاعات ملی آمريکا، ان‌آی‌ای، منتشر شده است يا یک نهاد اطلاعاتی ديگر.

برآورد اطلاعات ملی آمريکا یا ان‌آی‌ای که مجموعه‌ای از نظرات و ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی مختلف آمریکاست مهم‌ترين گزارش اطلاعاتی این کشور محسوب می‌شود که در اختيار رئيس جمهور آمريکا قرار می‌گيرد.

قرار بود که اين سند اطلاعاتی چند هفته پيش نهايی شود، اما گزارش‌هايی در این باره که برنامه هسته‌ای ايران هرچه بيشتر ماهیت نظامی پیدا می‌کند موجب تعويق در انتشار این سند شد.

اهود باراک در مصاحبه خود با رادیو اسرائیل همچنین گفته است که «اگر من و نتانياهو حمله [به ایران] را ضروری بدانيم، آن را در کابینه به رای خواهيم گذاشت».

این در حالی است که ايران همچنان با رد نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود هشدار می‌دهد که به حمله‌کنندگان به خاک خود و حاميان آنها واکنش سهمگين و غير قابل انتظاری نشان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG