لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

دور تازه گفت وگوهای ایران و آژانس روز جمعه در وین برگزار می شود


هرمن ناکارتس، معاون دبیرکل آژانس در دو دور گفت وگوی قبلی آژانس با ایران، ریاست هیات مذاکره آژانس را برعهده داشت
هرمن ناکارتس، معاون دبیرکل آژانس در دو دور گفت وگوی قبلی آژانس با ایران، ریاست هیات مذاکره آژانس را برعهده داشت
رویترز به نقل از شماری از دیپلمات ها گزارش داده گفت وگوهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است بار دیگر از سر گرفته شود و قرار است هیاتی از دوطرف، روز جمعه این هفته دیدار کنند.

ایران و آژانس دو بار تاکنون وارد گفت وگو برای حل مسائل میان دو طرف شده اند که هر دو دور گفت وگوها بدون رسیدن به هیچ گونه نتیجه ای پایان یافته است.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای کوتاه این خبر را تایید کرده و گفته «روز جمعه این هفته، و با حضور مشخص برخی مقامات آژانس، این گفت وگوها برگزار خواهد شد.»

رویترز می گوید می گوید تا چند روز دیگر آژانس باید گزارش فصلی خود را ارائه کند که برای تهران شاید فرصتی باشد که برخی از موارد موجود در گزارش را بخواهد اصلاح کرده و یا در مورد آن توضیحات و یا مدارک و مستندات مشخص بدهد.

این گزارش به نقل از دیپلمات های نزدیک به این گفت وگو ها می گویند انتظار نمی رود نتیجه خاصی از این گفت وگوها حاصل شود.

ایران دو بار گفت وگوهایی را با آژانس دنبال کرد که حتی بار آخر، سفر یک روزه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را هم در پی داشت با این حال گفت وگوها به بن بست رسید.

جمهوری اسلامی ایران همچنین چند دور گفت وگو با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک در استانبول، بغداد و سپس مسکو داشت ولی آن مذاکرات هم بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید.

جلسه فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است بین روزهای دهم تا چهاردهم سپتامبر، اواخر شهریور ماه سال جاری برگزار شود و آن گونه که رویترز نوشته، مدیرکل مجبور خواهد بود به مسئله ایران پرداخته و اشاره کند که تهران هنوز به گسترش غنی سازی اورانیوم، ادامه می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. مدیرکل آژانس هم طی آخرین گزارش های خود فهرستی از موارد ابهام منتشر کرده و از ایران خواسته بود همکاری کند تا این مسائل باقیمانده، حل و فصل شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به برخی تاسیسات مشکوک به فعالیت نظامی از جمله سایت پارچین است و دو طرف نتوانستند در مورد این مسئله توافق کنند.

برخی از کارشناسان به رویترز گفته اند شاید ایران می خواهد زمینه گفت وگوها برای دور بعدی با کشورهای پنج به علاوه یک را آماده کند که قرار است ماه آوریل وپس از وقفه ای پانزده ماهه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG