لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به «تحریف» سخنان مرسی در تهران


یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس.
یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس.
شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به تحریف صورت‌گرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از مقام‌های ایرانی خواستند تا در امور کشورهای این شورا دخالت نکنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه، ۱۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای با اشاره به این تحریف و هم‌چنین «دخالت ایران در سوریه» از تهران خواستند تا «از این اعمال دست بکشد و از روی آوردن به خشونت یا تهدید به خشونت بپرهیزد.»

محمد مُرسی، رییس‌جمهوری مصر، روز پنج‌شنبه در افتتاحیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران از رژیم سوریه انتقاد کرد اما مترجم رسمی تلویزیون ایران هنگام ترجمه سخنرانی وی، کلمه سوریه را با بحرین عوض کرد و در ترجمه محتوای سخنرانی وی نیز دست برد.

در همین رابطه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، نسبت به این تحریف رسماً اعتراض کرد و خواستار عذرخواهی تهران به خاطر این رخداد شده‌است.

ایران اتهام دخالت در امور سوریه را رد می‌کند و رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران نیز می‌گويد که مترجم عربی به اشتباه به جای سوریه از «بحرین» نام برده است.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه روز یک‌شنبه خود که پس از برگزاری نشست این شورا در جده عربستان صادر شد هم‌چنین ادامه کشتار مخالفان در سوریه را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده‌است که «ما ادامه این کشتارها را که به خاطر پافشاری رژیم [سوریه] بر استفاده از سلاح سنگین، از جمله هواپیما و تانک، علیه غیرنظامیان صورت می‌گیرد محکوم می‌کنیم.»

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، و قطر در این بیانیه افزودند که «جامعه بین‌الملل باید مسئولیت‌پذیر باشد و اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان سوری به اجرا بگذارد.»

به گفته سازمان ملل متحد درپی سرکوب شورش مخالفان رژیم بشار اسد در سوریه که از ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که در این روز هواپیماهای جنگی سوریه ساختمانی را در شهر الباب در استان حلب که در دست مخالفان است را بمباران کردند که در نتیجه آن دست‌کم ۱۰ مرد، شش زن، و دو کودک کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته سازمان ناظر حقوق بشر سوریه ماه اوت خونین‌ترین ماه در سرکوب‌های سوریه بوده‌است و تنها در این ماه دست‌کم پنج هزار و ۴۴۰ نفر در این کشور به قتل رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG