لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

فرمانده سپاه حضور اعضای نيروی قدس در سوريه را تاييد کرد


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
فرمانده کل سپاه پاسداران روز يکشنبه تاييد کرد که اعضای نيروی قدس در سوريه حضور دارند ولی مدعی شد که «اين به منزله حضور نظامی ايران در اين کشور نيست». محمدعلی جعفری حمايت نظامی ايران از سوريه در صورت حمله به دمشق را، بسته به شرايط دانست.

آقای جعفری روز يکشنبه در يک نشست خبری در تهران با اشاره به حضور نيروهای سپاه در سوريه گفت: «همه می دانند که سپاه واحدی به نام نهضت های اسلامی داشته و دارد که با هدف کمک به مستضعفين و صدور انقلاب اسلامی تشکيل شده است و در اين راستا حرکت می کند.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی افزود: «از زمانی که نيروی قدس تشکيل شده است، هدف اين نيرو حمايت از ملت های مظلوم و بويژه مسلمانان بوده است. تعدادی از نيروهای قدس نيز در سوريه حضور دارند اما اين به منزله حضور نظامی ما در اين کشور نيست.»

نخستين بار، اسماعيل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران در خردادماه سال جاری اعلام کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده اند ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ايسنا مدعی شده بود: «تا وقتی که در سوريه نبوديم کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غير فيزيکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»

حوادث سوريه که با اعتراض های گسترده مردمی به حکومت بشار اسد در اين کشور آغاز شد ۱۸ ماه است ادامه دارد و بيش از ۲۶ هزار کشته برجای گذاشته است.

در ماه های اخير گزارش های متعددی درباره حضور نيروهای نظامی ايران در سرکوب های سوريه و همکاری با رژيم بشار اسد منتشر شده است. در همين رابطه، روزنامه آمريکايی «وال استريت ژورنال» در شماره روز هفتم شهريورماه خود از اعزام چند فرمانده سپاه و صدها نيروی سپاه و بسيج به سوريه خبر داد.

اين روزنامه نوشته بود که «صدها» نيروی نظامی ايرانی که به سوريه اعزام می‌شوند بيشتر از واحدهای سپاه در خارج از تهران هستند.

اين روزنامه به طور خاص به واحدهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «به ‌ويژه از استان‌های آذربايجان و کردستان» اشاره کرده و نوشته بود که نيروهای اعزامی ايران قرار است جايگزين سربازهای سوری باشند که در چند ماه اخير از ارتش سوريه جدا شده و به اپوزيسيون پيوسته‌اند.

اين گزارش ها در حالی منتشر می شود که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، در نشست خبری روز يکشنبه خود گفت که «اگر ميان حضور کشورهای عربی و غير عربی مقايسه کنيم، خواهيم ديد که ايران چنين حضوری در سوريه ندارد.»

وی از سوريه به عنوان «حلقه مقاومت» در منطقه خاورميانه ياد کرد و گفت که «ما کمک های فکری و مشاوره ای به سوريه به عنوان حلقه مقاومت ... داريم و ايران به اين مسئله و کمک به آن افتخار می کند.»

به گفته وی، «سپاه هر گونه مساعدت فکری و حتی حمايت اقتصادی انجام می دهد اما حضور نظامی ندارد.»

محمد علی جعفری در بخشی ديگری از سخنان خود به موضوع حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران اشاره کرد و گفت که «اسرائيل به آخر خطر رسيده است» و اين کشور نمی تواند آمريکا را برای حمله به ايران همراه کند، چرا که به گفته وی، «آمريکا آسيب پذيری بالايی دارد و پايگاه های آن در تيررس توان موشکی سپاه است.»

وی همچنين انجام حمله پيشدستانه ايران به اسرائيل را رد کرده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس از اين نشست خبری داده است، فرمانده کل سپاه به خبری نیز در ارتباط با تلاش برای «ترور نخست وزير هند» در جريان اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران اشاره کرده و گفته است که «فردی تلاش می کرد در حين اسکورت مقامات هندی خودروی خود را وارد اسکورت کند» ولی «اقدام وی برای ترور قطعی نشده است.»

اقدامات سپاه در بازار ارز و سکه

محمدعلی جعفری در ادامه نشست خبری خود به «اقدامات سپاه در حوزه بررسی نوسانات بازار سکه و ارز» اشاره کرده و گفته که «سپاه بنا به درخواست رييس جمهوری در تلاش است تا عوامل پشت پرده يا جرياناتی که در اين سيستم اخلال ايجاد کرده‌اند مشخص و ريشه اين موضوع را پيدا کند.»

به گفته وی، «حتما دست‌هايی در کار است و اميدواريم در آينده نزديک، اطلاعاتی در اين باره در اختيار رييس جمهوری و شورای عالی امنيت ملی قرار دهيم تا برخورد لازم با متخلفين صورت بگيرد.»

فرمانده سپاه در عين حال اين موضوع که ارگان های دولتی و نظامی در آشفتگی بازار سکه و ارز دست داشته اند را رد کرد.

برنامه سپاه برای انتخابات

فرمانده کل سپاه پاسداران می گويد که اين نيروی نظامی برای انتخابات آتی رياست جمهوری، «تهديدی احساس نمی کند و بر همين اساس نيازی نمی بيند که کار امنيتی خاصی انجام دهد.»

آقای جعفری همچنين به حضور اصلاح طلبان در انتخابات اشاره کرده و گفته که «اصلاح‌طلبان... اگر دست از تندروی بکشند، می ‌توانند مثل سايرين در انتخابات حاضر شوند.»
XS
SM
MD
LG