لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

شرق توقیف شد؛ «قرار بازداشت مدیرمسئول و احضار طراح»


آخرین شماره شرق
آخرین شماره شرق
روزنامه شرق به دلیل انتشار کاریکاتوری که در شماره روز سه شنبه آن چاپ شده بود، توقیف شد. برای مهدی رحمانیان مدیر مسئول این روزنامه هم پس از مراجعه به دادسرای فرهنگ و رسانه قرار بازداشت صادر شد. برپایه گزارش‌های منتشر شده،‌ هادی حیدری کارتونیست این روزنامه نیز احضار شده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه پنجم مهرماه خبر داد كه به دنبال انتشار طرحی در روزنامه شرق، هيات نظارت بر مطبوعات جلسه اضطراری تشكيل داد و تصميم به توقيف روزنامه شرق گرفت.

همچنين اعلام شده است كه هيات نظارت بر مطبوعات پرونده روزنامه شرق را به دادسرا ارسال خواهد كرد.

مهدی رحمانیان
مهدی رحمانیان
از سویی خبرها از صدور قرار بازداشت برای مهدی رحمانیان حکایت می‌کند. خبرگزاری فارس ابتدا به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود: ««با احضار مدیرمسئول روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه، این پرونده در شعبه ۹ بازپرسی رسیدگی شد.»

در ادامه این خبر آمده است: «در ‌‌نهایت با صدور قرار بازداشت، مهدی رحمانیان به زندان اوین منتقل شد.»

پس از آن‌که شماری از خبرگزاری‌ها به نقل از منابع مختلف، بازداشت رحمانیان را تکذیب کرده و اعلام کردند تنها قرار وثیقه برای او صادر شده است، خبرگزاری فارس با انتشار مصاحبه‌ای با رحمانیان، بر خبر بازداشت او تاکید کرد.

بنا بر این مصاحبه رحمانیان گفته است: «با حکم بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شدم و در حال حاضر عازم زندان اوین هستم.»

در همین حال برپایه خبرهای رسیده به رادیو فردا، رحمانیان شامگاه چهارشنبه به همراه ماموران امنیتی در دفتر روزنامه شرق حاضر شد، و ضمن خداحافظی با کارکنان روزنامه اعلام کرد که قرار بازداشت برایش صادر شده و عازم اوین است.

از سوی دیگر امیرعباس نخعی، دبیر سیاسی روزنامه شرق خبر بازداشت رحمانیان، احضار حیدری و توقیف این روزنامه را تایید کرد.

امیرعباس نخعی به ایسنا گفت: «با وجود ارائه توضیحات از طرف مسئولان و كاریكاتوریست روزنامه شرق درباره كاریكاتور چاپ شده در شماره سه‌شنبه این روزنامه، شرق توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد تا پرونده آن متعاقبا به دادگاه ارسال شود.»

دبیر سیاسی روزنامه شرق گفت: « آقای رحمانیان به دلیل تودیع نشدن وثیقه ۵۰ میلیونی فعلا در بازداشت به سر می‌برد. آقای حیدری نیز برای ارائه توضیحات لازم به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.»

خبرگزاری فارس هم از احضار هادی حیدری خبر داده است.

احضار مدیر مسئول شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه و صدو قرار بازداشت او به دلیل انتشار طرحی در صفحه آخر این روزنامه در شماره روز سه شنبه با عنوان «چشم بندان» صورت گرفته است. این طرح افرادی را نشان می‌دهد که در حال بستن چشم‌های یکدیگر هستند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که ۱۲۰ نماینده مجلس این طرح را «موهن نسبت به رزمندگان اسلام» خوانده و بیانیه‌ای در اعتراض به آن امضا کرده‌اند.

طرحی که به توقیف شرق منجر شد
طرحی که به توقیف شرق منجر شد
محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت که این کاریکاتور به «رزمندگان اسلام» توهین کرده است و هیات نظارت باید روزنامه شرق را توقیف کند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران هم از آغاز تعقیب قضایی روزنامه شرق توسط دادستان کل کشور خبر داد.

مرتضی بختیاری وزیر دادگستری ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس در این باره گفت: «من واقعا تأسف خوردم از اینکه این کاریکاتور در یک روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است.»

او ادامه داد: «بعد از جلسه صبح امروز هیئت دولت متوجه شدم دادستان محکم پشت این موضوع ایستاده و قطعا از این اهانت که به بسیجیان مخلص صورت گرفته نخواهد گذشت.»

بختیاری با تاکید بر اینکه شماری از «بسیجیان و رزمندگان» به طرق مختلف از این طرح نزد مقام‌های قضایی شکایت کرده‌اند اظهار داشت: «براساس آن چیزی که می‌دانم تعقیب قضایی توسط دادستانی آغاز شده است اما از وضعیت کاریکاتوریست و مدیرمسئول روزنامه اطلاعی ندارم.»

طرح روزنامه شرق افرادی را بدون شاخصه‌های مشخص را نشان می‌دهد که در حال بستن چشم‌های یکدیگر هستند.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، نیز در این باره گفت: «این طرح، جغرافیای خاصی ندارد و جهل جهانی را نشان می‌دهد.»

او با اشاره به حضور ۱۸ ماهه‌اش در جنگ با عراق گفت: «اساساً از هر طرحی برداشت‌های مختلفی انجام می‌شود و هنگامی که طراح، این طرح را کشید در تمام دفتر روزنامه هیچ کس حتی به ذهنش هم نرسید که این طرح می‌تواند ارتباطی با دفاع مقدس داشته باشد
هادی حیدری طراح این کارتون به خبرگزاری ایلنا گفته است: «منظور من از کشیدن این کاریکاتور به هیچ وجه پیامی نبوده که نمایندگان مجلس برداشت کرده‌اند.»
XS
SM
MD
LG