لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان به افزایش قیمت ارز در ایران


عکس درگیری های روز چهارشنبه در تهران- خبرگزاری فرانسه
عکس درگیری های روز چهارشنبه در تهران- خبرگزاری فرانسه
اخبار دريافتی از ايران حاکی است که بازاريان تهران روز چهارشنبه در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مديريت دولتی» و «افزايش شديد قيمت ارز» دست به اعتصاب زده اند. پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و گاز اشک آور زده است.

در دو روز اخير شايعات مختلفی در محافل اقتصادی به گوش می رسيد که حاکی از تصميم بازاريان تهران برای اعتصاب و اعتراض به وضعيت فعلی اقتصادی در ايران است.

روز چهارشنبه، سايت «کلمه» نزديک به مخالفان دولت جمهوری اسلامی ايران خبر داد که بخش هايی از بازار بزرگ تهران به حال تعطيل در آمده است.

بر اساس گزارش اين سايت، ساعاتی پيش از ظهر روز چهارشنبه در خيابان های ناصر خسرو و اطراف بازار تهران، تعداد قابل توجهی از کسبه و بازاريان دست به تجمع و راهپيمايی زده اند.

تصاویر دریافتی از تهران نشان می دهد که دهها هزار نفر از مردم پایتخت ایران در خیابان فردوسی دست به راهپیمایی گسترده ای زدند و بر ضد دولت محمود احمدی نژاد، رژیم سوریه و وضعیت اقتصادی کشور شعار سر دادند.

سايت «کلمه» در گزارش مفصل خود از اعتصاب بازاريان نوشته که معترضان شعار می دادند: «نصر من الله و فتح قريب/ مرگ بر اين دولت مردم فريب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حياکن/ سياستو رها کن»، «نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم»، «احمدی به هوش باش/ ما مردميم نه اوباش»، «توپ، تانک، فشفشه/ دلار باید نصف بشه»، «بازاری با غیرت/ حمایت حمایت».

اين سايت به نقل از برخی منابع خبر داده که «پليس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.»

برخی از مردم نیز شعار می دادند «مرگ بر سوریه»، «سوریه را رها کن/ فکری به حال ما کن».

سايت «بازتاب امروز» که نزديک به محافظه کاران است نیز نوشته است: «پس از يک هفته نوسانات شديد ارز، بازار تهران صبح امروز در اعتراض به نابسامانی حاکم بر بازار ارز به حال تعطيل در آمد.»

بازار ارز تهران در يک هفته گذشته شاهد تلاطم های زيادی در قيمت دلار و ساير ارزهای خارجی بود به گونه ای که ريال ايران تا ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و يک بلاتکليفی در ميان توليدکنندگان، بازاريان و مصرف کنندگان به وجود آورده است.



سايت بازتاب امروز می نويسد که «بسياری از بازاريان در اعتراض به شرايط بی ثبات ارزی مغازه های خود را تعطيل کرده و در مبادی بازار مانند سبزه ميدان تجمع کردند.»

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامی گزارش های مربوط به تعطيلی بازار تهران و اعتصاب بازاريان را تاييد کرده ولی از قول دبيرکل جامعه اصناف و بازار گفته است که «بازاريان برای تامين امنيت، مغازه های خود را بسته اند.»

احمد کريمی اصفهانی، «يک عده عناصر ناشناس» را متهم کرده که «از بيرون از بازار در پی برهم زدن اوضاع بازار هستند.»

وی افزوده است: «اين گروه شناخته شده نيستند اما در چند روز اخير تحرکاتی در بازار شروع شده بود و پيامک های ناشناسی به بازاريان ارسال می شد.»

گزارش شاهدان عینی حاکی است که خیابان های منتهی به بازار از سوی ماموران نیروی انتظامی بسته و عبور و مرور در آنها ممنوع شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم


خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که صدها پلیس ضد شورش با استقرار در خیابان های اطراف به مغازه داران دستور دادند که مغازه های خود را تعطیل کنند.

یک مغازه دار گفته است: «ما نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی نوشته که افرادی در خیابان فردوسی اقدام به پرتاب سنگ به سوی خودروهای پلیس کرده اند. یک سطل زباله نیز در نزدیکی سفات بریتانیا در تهران که سال گذشته از سوی نیروهای بسیجی اشغال شد، آتش زده شد.

در همين حال، سايت «ندای انقلاب» نزديک به نيروهای امنيتی عصر چهارشنبه خبر داد که در تظاهرات اين روز ۱۵۰ نفر از کسانی که آنها را «اغتشاشگر» ناميد، بازداشت شدند.

سایت کلمه روز چهارشنبه نوشت: «معترضان در حال شعار دادن هستند و سمت و سوی شعارهای آنها نيز عليه دولت است.»

این سايت افزوده است: «اعتراض فعالان بازار تهران به گرانی نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و ناتوانی دولت از مهار قيمت ها و سوء مديريت موجود است.»

گزارش های یاد شده می افزاید که صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.

خبرگزاری ایلنا در همین زمینه گزارش داده که «صرافان تهران امروز به نشانه اعتراض از هر گونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان داده اند.»

یک صراف به این خبرگزاری گفته که «بازار سیاه طی دو ماه گذشته عامل اصلی آشفتگی بازار سکه و ارز بوده» و «این در حالی است که دولت در این رابطه هیچ اقدام موثری انجام نداده است.»
XS
SM
MD
LG