لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

جزییات پیشنهاد ۱+۵: ‫«تعلیق» غنی‌سازی در فردو؛ جلوگیری از تحریم‌ بیشتر


 وندی شرمن نماینده آمریکا در ۱+۵ و مذاکره‌کنندگان ایرانی
وندی شرمن نماینده آمریکا در ۱+۵ و مذاکره‌کنندگان ایرانی
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی جزییاتی از پیشنهاد گروه‌ ۱+۵ به ایران را منتشر کرده است.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، نهم اسفند گزارش داده است در گفت‌وگوهای قزاقستان گروه ۱+۵ بیش از هر زمان دیگری امتیازات بیشتری به ایران پیشنهاد داده است.

برپایه این گزارش، گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد.

این گزارش می‌افزاید گروه ۱+۵ این بار خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

با این حال یک مقام بلندپایه آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

به گفته این مقام بلندپایه آمریکایی برپایه پیشنهاد ۱+۵ ایران ملزم است تا ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را محدود کند اما در تحولی تازه، اجازه خواهد داشت تا مقدار اورانیوم ۲۰ درصدی کافی را برای خوراندن به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران حفظ کند.

این دیپلمات آمریکایی می‌افزاید در پیشنهاد تازه، به جای توقف کامل فعالیت‌‌ها در فردو از ایران خواسته شده فعالیت‌های خود را در این تاسیسات به حال «تعلیق» درآورد به نحوی که آغاز دوباره آن زمان‌بر باشد.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی می‌گوید در مقابل، آمریکا و اتحادیه اروپا چند قلم از تحریم‌ها را لغو می‌کنند و شورای امنیت و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع نمی‌کنند.

با این حال به گفته این دیپلمات در طول مذاکرات، تحریم‌های نفتی و بانکی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این مقام آگاه می‌افزاید برای این پیشنهاد ضرب‌الاجلی تعیین نشده اما از ایران خواسته شده سریع به آن پاسخ دهد چون «زمان به نفع ایرانی‌ها نیست».

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «برای تک‌تک روزهایی که ایران حل این مسئله را به تاخیر بیندازد باید هزینه بدهد. کمااینکه ایرانی‌ها همچنان هزینه می‌دهند و این هزینه‌ها هم بیشتر می‌شود.»

آسوشیتدپرس گزارش داده است، به نظر می‌رسد این پیشنهاد گروه ۱+۵، به مذاکره‌کنندگان ایرانی انرژی تازه‌ای بخشیده بود؛ به طوری که مذاکره‌کنندگان ایرانی بیش از دوره‌های قبلی به دنبال گفت‌وگوهای رو در رو با دیپلمات‌های غربی بودند البته به استثنای آمریکا.

این خبرگزاری می‌افزاید این بار مذاکره‌کنندگان ایرانی به سرعت درباره مذاکرات کارشناسی در روز ۲۸ اسفند در استانبول و دوره بعدی گفت‌وگوها در آلماتی در ۱۶ فروردین توافق کردند.

در مذاکرات دو روزه قزاقستان، از جمله سعید جلیلی سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی، وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، سرگئی ریابکوف معاون وزرات خارجه روسیه و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی حضور داشتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بدون ذکر نام دیپلمات‌های آمریکایی گزارش داده که قرار است آنها از قزاقستان به عربستان، اردن و اسرائیل بروند و این کشورها را از نتیجه مذاکرات باخبر کنند.

جزییات پیشنهاد ۱+۵ در حالی منتشر می‌شود که پیشتر مقام‌های ایرانی و از جمله سعید جلیلی مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده بودند.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از پایان گفت‌وگوهای آلماتی گفت: «برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

پس از مذاکرات، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با صدور بیانیه‌ای این گفت‌وگوها را «مفید» خواند و گفت: «منتظر پیشرفت بیشتر هستم.»

کاترین اشتون هم که هماهنگ‌کننده مذاکرات است ابراز امیدواری کرده است که ایران با نگاهی مثبت به پیشنهادهای تازه پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG