لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

هشدار بایدن به ایران درباره گزینه نظامی: اوباما بلوف نمی‌زند


جو بایدن در نشست ایپک، بزرگ‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا
جو بایدن در نشست ایپک، بزرگ‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه، ۱۴ اسفند به ایران هشدار داد که سخنان باراک اوباما درباره استفاده از زور برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران در صورت شکست دیگر گزینه‌ها، یک بلوف سیاسی نیست.

به گزارش رویترز، آقای بایدن که در نشست سالانه بزرگ‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا، ایپک، سخن می‌گفت، اظهار داشت، باید تمام گزینه‌ها را در نظر داشت، چه گزینه دیپلماسی و چه مجازات ایران، و نیز باید اطمینان حاصل کرد جامعه جهانی در صورت لزوم موافق عملیات نظامی است.

او گفت: «رئیس جمهور باراک اوباما بلوف نمی‌زند. ما در صدد جنگ نیستیم، بلکه آماده مذاکره به شیوه‌ای صلح‌طلبانه هستیم، اما با این حال همه گزینه‌ها، از جمله فشار نظامی را نیز از نظر دور نگه نمی‌داریم.»

ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی تنها در سال جاری شمسی چهار دور مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای آن داشته‌اند.

سه دور نخست این مذاکرات به توافقی منجر نشد، اما طرفین نسبت به دور چهارم مذاکرات که به تازگی در شهر آلماتی قزاقستان انجام شد، به نوعی ابراز رضایت کرده‌اند.

بایدن در ادامه سخنان خود خواستار یکپارچگی جامعه جهانی در برابر ایران شد و اظهار داشت: «اگر خدای ناکرده [مذاکرات به سرانجام نرسد]، آن وقت باید اقداماتی انجام دهیم. این برای تمام جهان بسیار اهمیت دارد که بدانند ما هر آن‌چه از دستمان ساخته بود انجام دادیم، هر کار قابل قبولی انجام دادیم تا مانع هر گونه تقابلی بشویم.»

به گفته آقای بایدن، ایران هم‌اکنون منزوی‌تر از هر زمانی شده است در حالی که چهار سال قبل، وقتی که باراک اوباما قدرت را در اختیار گرفت، ایران بر منطقه سلطه داشت.

او با اشاره تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران گفت: «هدف از این فشارها مجازات نیست، بلکه قانع کردن ایران برای تن دادن به تعهدات بین‌المللی خود است. اکنون ایران دو گزینه در پیش دارد. آنها یا می‌توانند به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند و جامعه جهانی را نسبت به صلح‌طلبانه بودن ماهیت برنامه خود خاطرجمع سازند یا این‌که می‌توانند به مسیر کنونی خود ادامه دهند که به انزوای بیشتر و فشار بیشتر جهانی می‌انجامد.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا در نهایت گفت که هنوز زمان برای یک راه‌حل دیپلماتیک باقی است، اگرچه هشدار داد که «زمان از دست می‌رود.»

ایران به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی گسترده‌ای که بانک‌ها، کشتی‌رانی و صنعت نفت آن را نشانه رفته، تحت فشار شدیدی قرار دارد به‌طوری که مقامات کشور به «فلج‌کننده» بودن تحریم‌ها اذعان کرده‌اند.

با این حال، اسرائیل تحریم‌ها علیه ایران را کافی نمی‌داند و خواستار تهدید نظامی آن نیز شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز که از طریق ماهواره برای نشست سالانه ایپک سخنرانی می‌کرد، در تاکیدی دوباره گفت: «کلمات تنها برای متوقف کردن ایران کافی نیست. تحریم‌ها به تنهایی ایران را متوقف نمی‌سازد. در صورت شکست دیپلماسی و تحریم، آن وقت تحریم‌ها باید همراه با تهدید نظامی باورپذیر باشد.»

او افزود: «ایران به خط قرمز نزدیک‌تر می‌شود و به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند به سرعت و هر زمان که تصمیم بگیرد از آن عبور کند.»

سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران در سال‌های اخیر مورد انتقاد بنیامین نتانیاهو بوده است. این مسئله در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا منجر به تنش‌هایی میان دولت‌های اوباما و نتانیاهو شد. با این حال باراک اوباما در هفته‌های آینده عازم اسرائیل است تا با مقامات این کشور و از جمله بنیامین نتانیاهو دیدار کند.

خبرگزاری رویترز نوشته است هشدار آقای نتانیاهو در نشست سالانه ایپک می‌تواند گفت‌وگوهای او با آقای اوباما را تحت تاثیر خود قرار دهد.
XS
SM
MD
LG