لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

کره شمالی آمریکا را به حمله پیش‌دستانه اتمی تهدید کرد


کره شمالی
کره شمالی
کره شمالی روز پنجشنبه ایالات متحده را تهدید به حمله پیش‌دستانه اتمی کرد و در همین روز در پاسخ به سومین آزمایش اتمی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور وضع کرد.

به گزارش رویترز، سوزان رایس سفیر ایالات متحده در سازمان ملل اظهار داشت که کره شمالی با این تهدیدها راه به جایی نمی‌برد و تنها بر انزوای این کشور می‌افزاید.

لی بائودونگ سفیر چین در سازمان ملل نیز تاکید کرد که پکن خواستار «اجرای کامل» قطعنامه تازه شورای امنیت است. قطعنامه‌ای که بر محدودیت‌های مالی کره شمالی می‌افزاید و راه‌های نقل‌وانتقال‌های ممنوعه را هرچه سخت‌تر می‌کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند گفت پیونگ یانگ این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که «به مقر متجاوزان حمله پیش‌دستانه اتمی بکند»، چرا که واشینگتن به‌دنبال آغاز یک جنگ اتمی علیه کره شمالی است.

حمله پیش‌دستانه در روابط بین‌الملل به این معناست که کشوری به خاطر تهدید «فوری» از جانب دشمن، به کشور دیگری حمله می‌کند. این نوع اقدام نظامی با حمله پیشگیرانه یا بازدارنده که در آن تهدید «فوری» وجود ندارد، متفاوت است.

پیونگ یانگ از تحریم‌های شورای امنیت و رزمایش‌های آمریکا در کره جنوبی خشمگین است.

در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه در شورای امنیت و به اتفاق آرا به تصویب رسید شماری از کالاهای تجملی مانند قایق بادبانی تفریحی، خودروهای تجملی و پرشتاب، و برخی از جواهرآلات در فهرست اقلام ممنوعه صادراتی به کره شمالی قرار گرفت.

پیش از این شورای امنیت بر عهده کشورهای صادرکننده گذاشته بود که مشخص کنند چه کالاهایی تجملی به‌شمار می‌روند؛ اما هم‌اکنون نوع این کالاها در قطعنامه تازه شورای امنیت مشخص شده است.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه کره شمالی گفت که از این پس کشورها باید جلوی نقل و انتقال چمدانی پول به این کشور بگیرند.

به گزارش گاردین لی بائودونگ سفیر چین در سازمان ملل نیز ضمن تاکید بر اجرای کامل قطعنامه تازه شورای امنیت خواستار از سرگیری مذاکرات شش جانبه برای دست یافتن به راه‌حلی در مورد بحران اتمی کره شمالی شد.

کره شمالی، کره جنوبی، چین، ژاپن روسیه و آمریکا اعضای گروه شش جانبه هستند که مذاکراتشان از مدت‌ها پیش به بن‌بست کشیده شده است.

نماینده چین تصریح کرد: «‌هم‌اکنون مهمترین اولویت کاهش تنش، آرام‌ کردن اوضاع و تمرکز بر راه دیپلماتیک است.»
XS
SM
MD
LG