لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

کره شمالی تمام راه‌های تماس با کره جنوبی را قطع کرد


کیم جونگ اوون (نشسته) رهبر کره شمالی در حال بازدید از تاسیسات نظامی.
کیم جونگ اوون (نشسته) رهبر کره شمالی در حال بازدید از تاسیسات نظامی.
کره شمالی روز چهارشنبه، هفتم فروردين، با قطع ارتباط تلفنی نظامی خود با کره جنوبی، تمام راه‌های تماس مستقيم با همسايه جنوبی‌اش را قطع کرد و به تنش‌های نظامی ميان دو کشور شدت بخشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدام روز چهارشنبه پيونگ يانگ همزمان شده است با اعلام اين خبر که رهبری کره شمالی قرار است ظرف چند روز آينده نشستی را برگزار و در آن پيرامون «مسئله‌ای حياتی» و يک «چرخش اساسی» بحث و تبادل نظر کند.

خط تلفن نظامی، راه ارتباطی ميان فرمانده ارشد نظامی کره شمالی و همتای جنوبی وی بود.

يک مقام رسمی کره شمالی به خبرگزاری مرکزی اين کشور گفته است: «در شرايطی که هر لحظه انتظار می‌رود جنگ رخ دهد، نيازی نيست تا ارتباطات نظامی ميان جنوب و شمال برقرار باشد.»

وی افزوده است: «از همين لحظه، ارتباطات نظامی دو کشور قطع خواهد شد.»

چند هفته پيش بود که کره شمالی خط تلفن قرمز را که از آن برای ارتباط ميان مقام‌های دولتی دو کشور استفاده می‌شد قطع کرد.

قطع ارتباطات نظامی دو کشور می‌تواند فعاليت‌های مجمتع صنعتی «کائه سونگ» را که توسط کره جنوبی در خاک همسايه شمالی‌اش تاسيس شده است، تحت تاثير قرار دهد. اين مجمتع کار جابجايی افراد و ورود و خروج خودروها به کره شمالی را بر عهده دارد.

مجمتع یاد شده در سال ۲۰۰۴ تاسيس شده است و سمبلی از همکاری مرزی دو کشور است که به رغم تنش‌های جاری ميان کره شمالی و جنوبی همچنان به فعاليت خود ادامه می‌دهد.

يک مقام مجمتع صنعتی «کائه سونگ» به خبرگزاری فرانسه گفته که «ما در حال مذاکره با کره شمالی برای جلوگيری از قطع فعاليت‌های آن هستيم. در حال حاضر نيز خللی در کار اين مجمتع پيش نيامده است.»

قطع ارتباط تلفنی نظامی ميان دو کشور آخرين تهديد و اقدام جدی است که باعث افزايش تنش‌ها در شبه جزيره کره از زمان آزمايش موشکی کره شمالی در ماه دسامبر و آزمايش هسته‌ایش در ماه فوريه شده است.

اين دو اقدام کره شمالی باعث شد تا سازمان ملل متحد تحريم‌های جديدی بر ضد اين کشور وضع کند که اين موضوع خشم پيونگ يانگ را برانگيخت. کره شمالی از آن زمان در بيانيه‌های مختلف تهديد کرده است که «جنگ، اجتناب‌ناپذير» است و خاک آمريکا را هدف موشک‌های خود قرار می‌دهد.

اوايل روز چهارشنبه کره شمالی از برگزاری نشست فوری دفتر سیاسی حزب کارگران اين کشور خبر داد و شديدا به پارک گيون های، نخستين رييس جمهور زن کره جنوبی، حمله کرد.

کميته اتحاد مسالمت آميز کره شمالی در بيانيه‌ای خانم پارک را به «افترا و تحريک آفرینی» متهم کرد. رييس جمهوری کره جنوبی پیشتر به همسايه شمالی‌اش هشدار داده بود که اگر برنامه توليد سلاح هسته‌ای خود را کنار نگذارد با فروپاشی روبرو خواهد شد.

کميته ياد شده گفته است: «اگر وی همچنان بر مواضع مقابله‌جويانه‌اش اصرار ورزد، با سرنوشت تلخی روبرو خواهد شد.»

برخی از تحليلگران در کره جنوبی گفته‌اند که هدف کره شمالی از اين تهديدها، اعمال فشار بر جامعه جهانی برای مذاکره بر اساس شرايط پيونگ يانگ است.
XS
SM
MD
LG