لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

باقری: به پیشنهاد ایران توجه شد؛ روسیه: سؤال‌های تازه پیش آمد


دور دوم مذاکرات آلماتی؛ هیئت ایرانی پشت به تصویر و هیئت ۱+۵ در مقابل
دور دوم مذاکرات آلماتی؛ هیئت ایرانی پشت به تصویر و هیئت ۱+۵ در مقابل
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است این مذاکرات به روز دوم کشیده شده است. به گفته علی باقری، پیشنهادهای ایران «مورد توجه ۱+۵ قرار گرفته است.» در همین حال نماینده روسیه در مذاکرات گفته است که پیشنهاد ایران سئوال‌های تازه پیش آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران که برای مذاکرات هسته‌ای در آلماتی به سر می‌برد، گفته است پیشنهادهای ایران «مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است».

آقای باقری که پس از جلسه نخست از این دور دوم مذاکرات آلماتی با خبرنگاران حرف می‌زده، گفته است شامگاه جمعه و همچنین روز شنبه دو جلسه دیگر از این مذاکرات برگزار می‌شود.

پیش از این مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود: «ادامه مذاکرات و زمان آن به محتوای مذاکرات بستگی دارد. ما بر روی این که مذاکرات دو روزه باشد از قبل توافق کردیم اما این مساله اجباری نیست. اگر مسایل بحث شود ممکن است یک روزه مذاکرات تمام شود.»

به گفته علی باقری، عضو هیئت مذاکرات هسته‌ای ایران در آلماتی، رئیس هیئت ایرانی در جلسه صبح پیشنهادهای ایران را «در قالب طرح جامع مسکو» ارائه داده است.

آقای باقری گفته است مذاکرات به شکل دو جانبه بین ایران و دیگر طرفین مذاکره دنبال می‌شود و نهایتا جلسه پایانی مذاکرات به شکل جمعی و با حضور همه طرفین برگزار می‌شود.

علی باقری همچنین در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که «گام‌های اعتمادساز طرفین باید همزمان، هم‌وزن و هم‌جنس باشد.

این معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرده است که «پیشنهاد جامع» مطرح‌شده از سوی ایران بر مبنای بسته مسکو بوده است و این طرح «گام‌های ابتدایی» برای اجرای بسته پیشنهاد شده در مسکو را تبیین می‌کند.

او همچنین گفته است که ملاقات‌های «خوب و پرمحتوا» با معاونین وزارت خارجه روسیه و چین داشته است.

در همین حال نماینده مسکو در مذاکرات دور دوم آلماتی از ابهام‌هایی درباره پیشنهادهای ایران و همچنین مخالفت‌هایی با آن سخن گفته است. در بین کشورهای ۱+۵، روسیه و چین موضعی نزدیک‌تر به تهران دارند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، درباره پیشنهادهای ایران گفته است: «ایران پاسخی به پیشنهاد ۱+۵ داده است. این پاسخ حتی مایه مطرح‌شدن سئوال‌هایی شده است ولی نشان می‌دهد مذاکرات دارد با جدیت پیش می‌رود.»

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای ریابکوف تاکید کرده است که در این مذاکرات «واقعا هیچ حرفی از گذشته نیست و این تازه است.»

سرگئی ریابکوف همچنین گفته است مسکو مخالفت‌هایی با پیشنهاد مطرح‌شده ایران دارد.

او گفته است: «هیئت ایرانی همه عناصر که در اولویت اهمیت ماست و برایمان مهم است، دست گذاشته است. آنها به شیوه‌ای فراگیر صحبت کردند. می‌خواهم تاکید کنم که ما مخالفت‌های قابل ملاحظه‌ای با این پاسخ‌ها و اظهارات طرف ایرانی داریم.»

آقای ریابکوف در آلماتی به خبرنگاران گفته است: «این‌طور نبوده که همه‌چیز (در پیشنهادهای ایران) کاملا روشن باشد و نیاز به رفع ابهام است و به خاطر همین رویکرد روشن‌سازی بود که جلسه جمعی طول کشید.»

معاون وزیر خارجه روسیه گفته است در پیشنهادهای ایران برخی موارد مبهم برای مسکو وجود دارد که «ما کاملا متوجه نمی‌شویم.» او گفته است که از تلاش طرف ایرانی برای روشن‌کردن این ابهام‌ها استقبال می‌کند.

یک مقام غربی نیز به شرط منتشر نشدن نامش گفته است: «پیشنهاد ایران تقریبا کاملا تکرار همان بود که در مسکو مطرح کرده بودند. پاسخ‌های توضیحی و کاملی روی پیشنهادهای ما نداده‌اند.»

مایکل مان، سخنگوی ۱+۵ صبح جمعه، در زمان آغاز این گفت‌و‌گوها به خبرنگاران گفت که شش قدرت جهانی امیدوار هستند ایران به پیشنهاد به گفته وی «منصفانه و متعادل» آنها پاسخی «واضح و قطعی» بدهد. پیشتر نیز کاترین اشتون که ریاست ۱+۵ را برعهده دارد از ایران خواسته بود به این پیشنهاد پاسخ دهد.

به گفته علی باقری، پیشنهاد ایران بر اساس طرح مسکو تهیه شده است. بر پایه طرح «گام به گام» مذاکرات مسکو، ایران ضمن تأکید بر حق غنی‌سازی خود، ابتدا خواستار حذف تمامی تحریم‌ها علیه ایران شده است تا در ازای آن تدریجا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG