لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

کره شمالی: خارجی‌ها کره جنوبی را ترک کنند


کره شمالی روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، از همه گردشگران و شرکت‌های خارجی در همسایه جنوبی خود خواست آن کشور را ترک کنند و همچنین اعلام کرد که دو کشور «در آستانه جنگ هسته‌ای» قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ای که از سوی کمیته دولتی عهده‌دار مسائل منطقه‌ای کره شمالی منتشر شده آمده‌ است: «اقدامات خصمانه ایالات متحده و جنگ‌افروزان دست‌نشانده‌اش در کره جنوبی و حرکت‌های آنها در جهت جنگ علیه شمال اوضاع در شبه جزیره کره را ذره ذره به یک جنگ هسته‌ای نزدیک می‌سازد.»

این بیانیه می‌افزاید که «زمانی که جنگ در شبه جزیره شروع شود جنگی تمام‌عیار خواهد بود و ما نمی‌خواهیم که خارجیان قربانی این نزاع بشوند».

با بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کره، پیونگ‌یانگ طی هفته‌های اخیر به طور پیاپی تهدیدهایی را علیه سئول و هم‌پیمانانش اعلام کرده است.

در همین راستا پیونگ‌یانگ به تازگی از تمامی سفرای مستقر در کره شمالی خواست تا خاک این کشور را تا پیش از ۱۰ آوریل ترک کنند و پیش از آن نیز مقام‌های کره شمالی از احتمال حمله پیش‌دستانه اتمی علیه آمریکا سخن گفتند.

پارک گیون-هیه، رئیس جمهور کره جنوبی، که از زمان به‌ دست گرفتن این سمَت خواستار گفت‌وگو و همکاری با کره شمالی شده‌ است روز سه‌شنبه گفت از این که تمامی تلاش‌هایش برای مصالحه با پیونگ‌یانگ تنها با رفتار خصمانه از سوی طرف مقابل مواجه می‌شود متأسف است.

به نوشته آسوشیتدپرس، تحلیل‌گران حمله مستقیم کره شمالی به کره جنوبی یا آمریکا را نامحتمل می‌دانند و این تهدیدها را تلاشی از سوی رهبر جوان کره شمالی برای گرفتن امتیازاتی از سئول و واشینگتن، و در عین حال تثبیت وجهه سیاسی خود در داخل کشور ارزیابی می‌کنند.

مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده نیز اعلام کرده‌اند که شواهدی مبنی بر آماده شدن کره شمالی برای حمله نظامی جدی مشاهده نکرده‌اند.

با این وجود ایالات متحده و کره جنوبی به منظور احتیاط، آمادگی‌های دفاعی خود را در منطقه افزایش داده‌اند و ژاپن نیز که از هم‌پیمانان این دو کشور است روز سه‌شنبه اعلام کرد که در چندین نقطه کلیدی پیرامون توکیو موشک‌های رهگیر مستقر کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG