لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

گزارش جدید اوپک: کاهش تولید نفت ایران ادامه دارد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین، منتشر شد تولید روزانه نفت ایران برای ماه مارس را دو میلیون و ۶۷۵ هزار بشکه اعلام کرده است که نسبت به ماه قبل از آن کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش تولید نفت روزانه ایران طی ماه گذشته میلادی حدود ۴۹ هزار بشکه نسبت به ماه قبل آن کاهش یافته است.

تولید نفت ایران طی سال گذشته میلادی، خصوصا بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه، به شدت کاهش یافت، به طوری که بنابر گزارش اوپک میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۱۲ به ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به میانگین تولید نفت سال ۲۰۱۱ حدود ۸۹۰ هزار بشکه کاهش یافته بود.

کمترین رقم تولید نفت ایران بعد از دوران جنگ، مربوط به دسامبر سال گذشته بود که حجم استخراج نفت خام کشور به دو میلیون و ۶۵۶ هزار بشکه سقوط کرد، اما از ابتدای سال جاری میلادی اندکی افزایش یافت.

این میزان کمترین حجم تولید نفت ایران از سال ۱۹۸۸، یعنی آخرین سال جنگ میان ایران و عراق است که بنا بر گزارش‌ها به دو میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین به تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان اشاره کرده و می‌نویسد که این رقم در ماه مارس به ۳۰ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه قبل آن حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

تولید نفت اوپک دقیقا ۹۵۰ هزار بشکه نسبت به متوسط تولید سال گذشته این سازمان کاهش یافته است. کشورهای عضو اوپک قبلا توافق کرده بودند که سقف تولید نفت این سازمان را در سقف سی میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارند.

نکته قابل توجه در گزارش اوپک، افزایش یک میلیون و پنجاه هزار بشکه‌ای تولید نفت عراق از سال ۲۰۱۱ تاکنون و کاهش ۹۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در این بازه زمانی است.

ایران که تا سال اواسط سال گذشته میلادی دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بود، هم اکنون بعد از عربستان، عراق و کویت در مقام چهارم قرار گرفته است و فاصله آن با امارات تنها روزانه ۱۷ هزار بشکه تولید نفت است.

اوپک همچنین پیش بینی خود از وضعیت رشد جهانی در سال ۲۰۱۳ و میزان افزایش تقاضا برای نفت را تعدیل کرده است. در گزارش جدید اوپک پیش بینی شده است که میزان افزایش تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل روزانه ۸۰۰ هزار بشکه باشد. در گزارش قبلی اوپک این رقم ۸۴۰ هزار بشکه عنوان شده بود.
XS
SM
MD
LG