لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

دفتر احمدی‌نژاد وجود نواری درباره تقلب در انتخابات ۸۸ را تکذیب کرد


شماری از شهروندان زن در صف رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شهر قم
شماری از شهروندان زن در صف رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شهر قم
دفتر ریاست جمهوری ایران گزارشی را تکذیب کرده است که از وجود یک نوار ضبط‌شده از اظهارات مقامات جمهوری اسلامی درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خبر می‌داد.

مرکز روابط عمومی دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، آن گزارش را روز ۱۰ اردیبهشت و با سه روز فاصله، در اطلاعیه‌ای با عنوان «خبر فوری» تکذیب کرده است.

طبق گزارش مورد اشاره، آقای احمدی‌نژاد یک نوار ضبط‌شده در اختیار دارد که نشان می‌دهد تعداد آرای او در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بیش از آن‌چه واقعا بوده، اعلام شده است و او ممکن است از این نوار برای فشار آوردن بر حکومت برای تایید صلاحیت نامزد مورد انتظار خود استفاده کند.

وبسایت ریاست جمهوری ایران در این اطلاعیه، گزارش «بازتاب امروز» را «خبر غیرواقعی» خوانده و نوشته است: «صراحتا تاکید می‌شود که اصل موضوع مطرح شده در آن و آنچه که به رئیس جمهوری نسبت داده شده به طور کامل بی‌اساس و کذب محض است.»

گزارش مورد اشاره را وبسایت «بازتاب امروز» عصر روز ۷ اردیبهشت منتشر و بلافاصله نیز حذف کرد اما ساعاتی بعد آن را مجددا در دسترس قرار داد. این وبسایت هرچند برای کاربران ایرانی فیلتر شده است، اما تحریریه‌اش در تهران حضور دارد و از داخل ایران مدیریت می‌شود و رویکردی انتقادی دارد.

روابط عمومی دفتر محمود احمدی‌نژاد گفته است هدف از انتشار آن گزارش، «زیر سئوال بردن سلامت انتخابات ٨٨ و مخدوش نشان دادن انتخابات آتی ریاست جمهوری با هدف ایجاد نگرانی در مردم نسبت به حفظ رای‌های آنها و در نتیجه، کاهش مشارکت و از بین بردن زمینه‌های خلق حماسه است.»

این دفتر گفته است «دستگاه‌های مسئول» موظف هستند تا به انتشار این خبر «رسیدگی کنند».

وبسایت «بازتاب امروز» از روز ۱۰ اردیبهشت از دسترس خارج شده است و اعلام کرده است که «به علت برخی مشکلات فنی تا اطلاع ثانوی فعالیت نمی‌کند» اما وبسایت کلمه نوشته است که مدیران این وبسایت خبری به دنبال انتشار گزارش مورد اشاره، «تحت فشار شدید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی» قرار گرفته‌اند و ناچار به توقف فعالیت رسانه‌ای خود شده‌اند.

در گزارش وبسایت «بازتاب امروز»، به نقل از برخی افراد نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی آمده بود که اگر شورای نگهبان صلاحیت آقای مشایی را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد رد کند، «برگ برنده» محمود احمدی‌نژاد، نواری از مکالمات او با یکی از مقامات دولت در روز ٢٣ خرداد سال ١٣٨٨، یک روز پس از رای‌گیری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری است.

طبق این گزارش، در مکالمه مورد اشاره برخی مقامات دولتی به آقای احمدی‌نژاد گزارش می‌کنند که شمار واقعی آرای او ١۶ میلیون رای است اما برای آن که اختلاف آرا زیاد به نظر برسد، قرار است آرای او ٢۴ میلیون رای اعلام شود.

این گزارش می‌افزاید که محمود احمدی‌نژاد با این کار مخالفت می‌کند و می‌خواهد که رای او،‌‌ همان که بوده است اعلام شود. در ادامه این نوار ادعایی، مکالمات آقای احمدی‌نژاد با «مسئولان مختلف کشور» ضبط شده که از آنان می‌خواهد از اعلام رای غیرواقعی خودداری کنند.

«بازتاب امروز» در ادامه این گزارش این احتمال را هم مطرح کرده است که اساسا چنین نواری وجود نداشته باشد و هدف از پخش چنین خبری، «جنگ روانی علیه شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های نظام باشد.»

در نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محمود احمدی‌نژاد با بیش از ۲۵.۵ میلیون رای، پیروز آن شمرده شد و همچنین اعلام شد که میرحسین موسوی نزدیک به ۱۳.۵ میلیون رای داشته است. تعداد آرای دو نامزد دیگر، محسن رضایی و مهدی کروبی، به‌ترتیب نزدیک به ۷۰۰ هزار و نزدیک به ۳۵۰ هزار اعلام شد.

در آن انتخابات به جز محمود احمدی‌نژاد که پیروز اعلام شد، هر سه نامزد دیگر یعنی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، به نتایج اعلام‌شده اعتراض کردند و از مواردی از مخدوش‌بودن این انتخابات سخن گفتند.

بعد از تاکید رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، بر درستی آن انتخابات و نتایج اعلام‌شده، آقایان موسوی و کروبی به اعتراض خود و تاکید بر تقلب در آن انتخابات ادامه دادند و گروه‌هایی از شهروندان ایرانی به‌خصوص در شهرهای بزرگ دست به اعتراضات خیابانی زدند.

نیروهای انتظامی و امنیتی ایران با این اعتراض‌ها برخورد کردند. بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها نفر در جریان این سرکوب‌ها کشته شدند و صدها نفر نیز بازداشت شدند که برخی از آنان همچنان در حبس هستند.

از اواخر بهمن ماه سال ۸۹ یعنی بیش از ۸۰۰ روز پیش، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می‌برند و به‌ندرت با خانواده خود تماس دارند.
XS
SM
MD
LG