لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

مخالفان بشار اسد: ۴۲ سرباز سوری در حمله اسرائیل کشته شدند


تصویری که به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه مربوط به تخریب‌ها بر اثر حمله روز یک‌شنبه اسرائیل به دمشق است.
تصویری که به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه مربوط به تخریب‌ها بر اثر حمله روز یک‌شنبه اسرائیل به دمشق است.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه از کشته شدن دست‌کم ۴۲ سرباز سوری در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق خبر داد. در همین حال معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران نابودی سلاح‌های ایرانی در جریان این حمله را تکذیب کرد.

رامی عبدالرحمن، مدير گروه ناظران حقوق بشر در سوريه، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «در اين حمله حداقل ۴۲ سرباز کشته شده اند و بيش از ۱۰۰ نفر نيز زخمی شده‌اند».

اين گروه در ابتدا آمار ۱۵ کشته را برای حمله موشکی اسرائيل به يک پايگاه نظامی در حومه دمشق اعلام کرده بود.این دومین حمله اسرائیل ظرف دو روز بود.

اسرائیل بامداد یک‌شنبه سه مکان نظامی را در نزدیکی دمشق هدف قرار داد که یکی از آنها پادگان، دومی انبار سلاح، و محل سوم پایگاه پدافند هوایی بوده است.

وزارت امور خارجه سوریه با فرستادن نامه‌ای به سازمان ملل نوشته‌است که «تجاوز» اسرائیل به سوریه «قتل و جراحت، و تخریب شدید» بر جای گذاشته است.

معاون وزير امور خارجه سوريه روز یکشنبه گفت که حمله اسرائيل به اين کشور به مثابه اعلان جنگ است. هيات دولت سوريه نيز اعلام کرده است، حمله اسرائيل وضعيت منطقه را خطرناک‌تر کرده است.

یک منبع اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود گفته‌ که در این مرکز موشک‌های ایران نگهداری می‌شدند که قرار بوده برای گروه حزب‌الله لبنان فرستاده شود.

تکذیب و تهدید از سوی ایران

معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران خبر هدف قرار گرفتن انبار سلاح‌های ایرانی در سوریه توسط اسرائیل را تکذیب کرده و آن را «تبلیغات رسانه‌ای» نامید ولی در عین حال گفت که دولت سوریه و هم‌پیمانانش به این حمله پاسخ خواهند داد.

مسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران.
مسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران.
مسعود جزایری روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم خبر مربوط به انهدام انباری از موشک‌های فاتح ۱۱۰ ایران در سوریه بر اثر حمله هوایی اسرائیل را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود جزایری روز دوشنبه در گفت‌وگو با العالم گفت که «این گونه خبرها بیشتر جنبه پروپاگاندا و عملیات روانی دارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران در این گفت‌وگو با وجود تکذیب هدف قرار گرفتن موشک‌های ایرانی در حمله هوایی اسرائیل، گفت که دولت سوریه و «مقاومت» به این حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد.

مقام‌های ایرانی از رژیم بشار اسد در سوریه و گروه حزب‌الله لبنان با عنوان «مقاومت» یاد می‌کنند.

مسعود جزایری در ادامه سخنانش با بیان این‌که «به زودی تغییرات اساسی را در منطقه شاهد خواهیم بود» گفت که هم‌اینک «برنامه‌هایی که بتواند مقاومت را توسعه و استمرار دهد در دستور کار است.»

وی در ادامه اظهار داشت که «جمهوری اسلامی ایران و تمام طرف‌هایی که دل در گروی مقاومت منطقه دارند، اجازه پیشروی را به دشمن نخواهند داد» و با اشاره به حملات هوایی روز یک‌شنبه افزود که «دولت سوریه و مقاومت پاسخ خواهد داد.»
XS
SM
MD
LG