لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

لیست اعضای هیات موسس «دانشگاه ایرانیان» احمدی‌نژاد تایید نشد


دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۱۲ مرداد ۹۲به پایان رسید.
دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۱۲ مرداد ۹۲به پایان رسید.
خبرگزاری‌های ایران گزارش‌ داده‌اند که لیست اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان «به‌دلیل حضور اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی در این هیات» به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسید.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۱۲ مرداد با درج این خبر نوشت که لیست اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان که پیش از این به امضا و تایید کامران دانشجو، وزیر علوم، و محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، رسیده برای تایید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده بوده، برای اصلاح بازگردانده شد.

این خبرگزاری نوشت که «بر اساس اخبار کسب‌شده، یکی از دلایل مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با لیست اعضای هیات موسس حضور اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در این هیات است.»

همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئولان این دانشگاه اعلام کرده که اعضای هیات موسس این دانشگاه باید به تایید این شورا برسد.

با وجود این گزارش‌ها، حسن غفوری فرد، رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز یک‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت که «هنوز هیچ ایرادی در خصوص عضویت مشایی در هیات موسس دانشگاه ایرانیان وارد نشده است و اساسنامه به زودی در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

اسفندیار رحیم مشایی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، و حمید بقایی، از معاونان احمدی‌نژاد است. آقای مشایی که در سال‌های اخیر مورد غضب اصول‌گرایان قرار گرفته خود را نامزد ریاست‌جمهوری برای دوره جدید کرده بود ولی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

محمود احمدی‌نژاد که دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری او روز شنبه به پایان رسید در همان روز گفته بود که روز یک‌شنبه به دانشگاه ایرانیان خواهد رفت.

خبرگزاری تسنیم اما گزارش می‌دهد که وی از بامداد یک‌شنبه به همراه اسفندیار رحیم مشایی به ساختمان لادن، که از آن به عنوان دفتر رییس جمهور سابق یاد می‌شود، رفته است.

راه‌اندازی دانشگاهی به نام «دانشگاه بین‌المللی ایرانیان» برای اولین بار در سال ۸۸ مطرح شد که پایه‌گذار آن اسفندیار رحیم مشایی بود.

در آن زمان شورای گسترش وزارت علوم با اعطای مجوز به این دانشگاه موافقت کرد اما در پی آن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایجاد این دانشگاه مخالفت کردند و در ادامه با توجه به موضع‌گیری رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی این پروژه مسکوت ماند.

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه، پنجم مرداد خبر داد که این شورا مجوز تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در تهران را به آقای احمدی‌نژاد داده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، راه‌اندازی «دانشگاه ایرانیان» در تهران هم‌اینک با درج در روزنامه رسمی کشور، رسما تایید شده‌است.

محمود احمدی‌نژاد نیز روز جمعه در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره این دانشگاه توضیحاتی داد و حتی با اعلام شماره حسابی از مردم خواست که برای کمک مالی به دانشگاه ایرانیان پول واریز کنند و سهام‌دار شوند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه تحصیلات تکمیلی در رشته‌های «فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله آی‌تی، نانو، هوافضا و هسته‌ای» خواهد بود و محمود احمدی‌نژاد قصد دارد «بخش مهمی از وقت خود را بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش به اداره این دانشگاه اختصاص دهد.»

پذیرش درخواست احمدی‌نژاد «حکایت از اعمال نفوذ دارد»

در ارتباط با خبر تاسیس دانشگاه ایرانیان، مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یک‌شنبه طی یادداشتی که در خبرگزاری مهر انتشار یافت اظهار داشت که: «صدور مجوز تاسیس دانشگاه مستلزم طی کردن مراحلی است که در آیین نامه خاص آن مشخص شده است و این مراحل نمی‌تواند یک‌شبه طی شود.»

وی با اشاره به صدور مجوز تاسیس دانشگاهی بین‌المللی در تهران به نام محمود احمدی‌نژاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: «از مصوبات مهم و قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده است که مجوز تاسیس دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در تهران ندهند.»

مصطفی میر سلیم در ادامه این یادداشت نوشت: «آن مصوبه از این لحاظ اهمیت دارد که تراکم فعالیت‌های علمی و اقتصادی در تهران، نه به نفع شهر تهران است که هم اکنون مواجه با ازدحام جمعیت و مشکلات عدیده اجتماعی و امنیتی و فرهنگی و خدماتی است و نه به نفع شهرستانها که براثر توسعه نامتوازن، در حال حاضر از تبعیض بین مرکز و شهرستانها رنج می‌برند.»

وی افزود: «بنابراین استثنا کردن درخواست جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد موجه به نظر نمی‌رسد و حکایت از نوعی اعمال نفوذ ایشان، که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشته‌اند می‌کند و چنان اعمال نفوذی از ناحیه ایشان، که شعار عدالت‌مداری را انتخاب کرده بوده‌اند، برازنده نیست.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تصریح کرد که «به علاوه اعضای شورای عالی در مقام تصویب درخواست متقاضیان‌اند و نه کارگشایی برای خودشان.»
XS
SM
MD
LG