لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

کری: آمريکا اسناد استفاده از گاز «سارین» در سوريه را در اختيار دارد


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه اول سپتامبر گفته است که ايالات متحده اسناد و مدارکی در اختيار دارد که نشان می‌دهد از گاز «سارين» در سوريه استفاده شده است. بشار اسد، رییس جمهوری سوریه نیز گفته که سوریه قادر به مقابله با هرگونه تهاجم خارجی است.

يک روز پس از اظهارات باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در خصوص ضرورت موافقت کنگره اين کشور برای اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد،‌ جان کری در گفت وگو با شبکه‌های تلويزيونی آمريکا گفته است: این اسناد و مدارک بر اساس نمونه‌های خون و موی قربانيان حمله شيميايی در سوريه است که توسط نخستين گروه های امدادی در اين منطقه جمع‌آوری شده است.

براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد روز جمعه در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

جان کری در ادامه تصريح کرده که کنگره آمريکا از اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد حمايت خواهد کرد.

وزير امور خارجه آمريکا با اين حال تاکيد کرد که باراک اوباما به عنوان رييس جمهوری حتی اگر کنگره با حمله نظامی به سوريه موافقت نکند، اين اختيار را دارد که راسا فرمان اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد را صادر کند.

باراک اوباما روز شنبه گفت که تصميم گرفته است تا آمريکا عليه حکومت سوريه دست به اقدام نظامی بزند، اما خواهان موافقت کنگره آمريکا با چنين اقدامی است.

گفته می شود که کنگره روز دوشنبه ۹ سپتامبر يعنی پس ازپايان تعطيلات تابستانی در اين مورد تصميم خواهد گرفت.

در همین زمینه، پيتر کينگ، نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان، از اين که باراک اوباما فورا پس از استفاده از گاز شيميايی عليه حکومت بشار اسد دست به اقدام نزده، انتقاد کرده است.

پيتر کينگ با اين حال گفته است که احتمالا رييس جمهوری برای کسب موافقت مجلس نمايندگان با مشکل مواجه می شود.

در همين حال، راند پل، سناتور جمهوريخواه گفته است: سنای آمريکا، انچه که رييس جمهور بخواهد را امضا خواهد کرد، ولی فکر کنم در مجلس نمايندگان نتيجه آرا خيلی نزديک باشد.

مايک روگر، رييس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان، نيز گفته است که اسناد و شواهد به دست آمده از گاز سارين بسيار متقاعد کننده است.

اسد: سوريه قادر به مقابله با حمله خارجی است

در همين حال بشار اسد، رييس جمهوری سوريه گفته که سوريه توانایی دفع هرگونه تهاجم خارجی را دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بشار اسد در ديدار با هيات پارلمانی ايران گفته است: «سوريه قادر است که با هرگونه تهاجم خارجی مقابله کند.»

بشار اسد در ادامه اضافه کرده است :«تهديد آمريکايی‌ها برای حمله به سوريه، موجب دست برداشتن سوريه از اصول خود يا حق جنگ عليه تروريسم مورد حمايت کشورهای منطقه، غرب و به ويژه آمريکا نخواهد شد.»

حکومت بشار اسد استفاده ازسلاح شيميايی عليه شهروندان خود را تکذيب کرده و مخالفان مسلح را به استفاده از اين سلاح ها متهم می‌کند. اين در حالی است که آمريکا می‌گويد شواهد کافی در اختيار دارد که نيروهای دولتی از سلاح شيميايی استفاده کرده‌اند.

نا آرامی ها در سوريه از بيش دو سال پيش اغاز شد. ابتدا اعتراضات به صورت مسالمت آميز بود. اما سرکوب اين اعتراضات در نهايت به جنگ داخلی در سوريه منجر شد.

به گزارش سازمان ملل متحد تاکنون در جريان ناآرامی در سوريه بيش از صد هزار نفر کشته شده اند و بيش از دو ميليون نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.
XS
SM
MD
LG