لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

نماینده ولی فقیه: بیشتر از ۳۷۰ میلیارد تومان زکات جمع کرده‌ایم


حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی
حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی
نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که از ابتداي فعاليت «ستاد احیای زکات» در ایران در سال ۱۳۸۳ تاكنون، بيش از «سه هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال» زكات از مردم در ایران جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، آیت‌الله حسن عالمی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۵ شهریور تهران گفت: «در نخستين سال فعاليت ستاد احياي زكات بيش از ۱۲ ميليارد ريال جمع‌آوری شده كه اين رقم در سال ۹۱ به بيش از يك هزار و ۳۶۵ ميليارد ريال رسيد.»

آقای عالمی افزوده است که از ابتدای سال ۹۲ تاكنون «بيش از ۶۲۰ ميليارد ريال» زكات از مردم دریافت شده و ابراز اطمینان کرده است که اين رقم در پايان سال جاری به دو برابر افزايش خواهد يافت.

به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی، این مبلغ «در موارد تعيين شده مصرف» شده است. او از «چهار هزار و ۲۴۶ مورد جهيزيه، سه هزار و ۳۵۷ مورد احداث مسكن، ۱۱ هزار و ۹۴۰ مورد درمان نيازمندان و ۲۰ هزار مورد كمك به امور تحصيل دانش‌آموزان» به عنوان بخشی از این موارد نام برده است.

زکات به پولی گفته می‌شود که مالکان اموال و کالاهایی چون گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند موظفند به حکومت اسلامی پرداخت کنند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین کسانی که زکات نمی‌پردازند را «در زمره کفار» دانسته و گفته است: «شهرنشيناني كه محصولاتي كه زكات به آنها تعلق مي‌گيرد ندارند و زكات نيز بر آنها واجب نيست بايد در اين امر خير شركت كنند و زكات مستحب بر درآمدهاي خود را اجرا كنند.»

پیشتر در همین زمینه یک مقام در کمیته امداد امام خمینی در سال ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایرانی‌ها ماهانه «۱۵ میلیارد تومان به صندوق صدقات می‌ریزند».

با این حساب این کمیته سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان تنها از صندوق‌های صدقه جمع می‌کند.
XS
SM
MD
LG