لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

فرزند کروبی: رهبری با ارجاع حصر رهبران جنبش سبز به شورای عالی امنيت ملی موافقت کرده است


میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی.
میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی.
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز ايران، روز سه شنبه خبر داد که آيت‌الله علی خامنه‌ای با ارجاع موضوع آزادی پدرش، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد به شورای عالی امنيت ملی موافقت کرده است.

آقای کروبی در يادداشتی که در صفحه فيس بوک خود منتشر کرده و سايت «سحام نيوز» آن را بازتاب داده است، نوشته که «چند هفته پيش در محافل سياسی خبری از ديدار آقای هاشمی (رفسنجانی) با رهبری بيان شد که در آن، موضوع پايان دادن به وضعيت حصر و حبس غير قانونی رهبران جنبش سبز مورد توجه رييس مجمع تشخيص مصلحت قرار گرفته بود».

فرزند مهدی کروبی افزوده است: «در همين راستا شنيده شد که رهبری موافقت خود را با ارجاع اين پرونده به شورای عالی امنيت ملی اعلام کردند تا اين شورا با دبير جديد به موضوع حبس غير قانونی ورود ماهوی داشته باشد».

يادداشت محمدتقی کروبی پس از آن منتشر می‌شود که حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه علی شمخانی را به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران منصوب کرد.

فرزند مهدی کروبی از انتخاب آقای شمخانی استقبال کرده و گفته که «انتخاب آقای شمخانی به عنوان فردی لايق و توانمند که در دوران جنگ سابقه ارزشمندی داشته و همواره در کنار مردم و کشور بوده هم جای تقدير و تشکر دارد و هم اميدی برای رفع حصر رهبران دربند».

آن گونه که سايت سحام نيوز نوشته است، دبير جديد شورای عالی امنيت ملی ايران «از جمله افرادی است که طی چهار سال اخير، حاضر نشد تحت فشار افراد تماميت خواه از مسير مردم و راهی را که مهدی کروبی و ميرحسين موسوی آن را رهبری می کردند، تبری بجويد».

مهدی کروبی همراه با ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد از بهمن ۱۳۸۹ و به دنبال فراخوان آنها برای برگزاری راهپيمايی در حمايت از جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» در خانه‌های خود حبس شده‌اند. به گزارش سايت سحام نيوز، اين افراد که از آنها به عنوان رهبران جنبش سبز ياد می‌شود، «نزديک به ۹۵۰ روز» است که در «حصر و حبس» به سر می‌برند.

رسانه‌های اصولگرا و نزديک به محافل تندرو جمهوری اسلامی ايران در چهار سال گذشته حملات سنگينی را متوجه ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد کرده و آنها را وابسته به بيگانگان و در خدمت اهداف آنها دانسته‌اند.

آقای کروبی و موسوی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بودند که حاضر نشدند نتايج اين انتخابات و معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری را بپذيرند. به گفته آنها، انتخابات ۸۸ محصول «تقلب گسترده و مهندسی آراء» از سوی نظام جمهوری اسلامی ايران بوده است.

در نتيجه اعتراض‌های هواداران اين نامزدها در سال ۸۸، دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

در يکسال اخير برخی از چهره‌های نزديک به اصولگرايان خواستار «توبه» اين رهبران اعتراضات ۸۸ شدند تا از آنها رفع حصر شود. ولی هيچ گزارشی مبنی بر انجام اين کار از سوی آنها تا به امروز منتشر نشده است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ايران، روز ششم مرداد امسال مدعی شد که رهبران معترضان ۸۸ در جلسات خصوصی خود اذعان می‌کنند که در انتخابات چهار سال قبل «تقلبی» رخ نداده است و بعد اين پرسش را مطرح کرد که «چرا و به چه دليل مدعيان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسئله، به خيابان‌ها اردوکشی کردند!؟»

وی گفته بود: «بارها و بارها اين سوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده‌ايم، پس چرا جواب نمی‌دهند، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟»
XS
SM
MD
LG