لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران کمتر از یک میلیون بشکه در روز است


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه ۲۱ شهریور ماه منتشر شد، اعلام کرده که ایران طی ماه اوت روزانه به طور متوسط ۹۸۵ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.
بر اساس این گزارش، ایران در ماه اوت -۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریورماه- علاوه بر چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه، به امارات متحده عربی و سوریه نیز صادرات نفت خام داشته است.
آژانس بین‌المللی انرژی، نهادی‌است که به کشورهای مصرف کننده انرژی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.
بر اساس گزارش این آژانس، صادرات نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه ژوئیه روزانه تا ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این گزارش تاکید می‌کند که در همین دوره زمانی، تولید نفت ایران نیز ۳۰ هزار بشکه افزایش داشته و به رقم دو میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه رسیده است.
ادامه افت صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در حالی است که در قانون بودجه سال جاری، صادرات روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

البته هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۲ حدود ۹۵ دلار تعیین شده، در حالی که بر اساس گزارش ۱۹ شهریور اوپک، متوسط قیمت نفت ایران طی ماه گذشته بیشتر از ۱۰۷ دلار در هر بشکه بوده است.
ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی، روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام داشت.
آژانس پیش‌بینی کرده است که نیاز به نفت اوپک در سه ماهه سوم سال جاری روزانه ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد، اما در سه ماهه چهارم امسال، این رقم ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد شد.
اوپک: ادامه کاهش تولید نفت ایران
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز روز سه شنبه ۱۹ شهریور گزارش ماهانه خود درباره میزان تولید نفت کشورهای عضو را منتشر کرد.

این گزارش می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه اوت روزانه دو میلیون و ۶۸۳ هزار بشکه بوده که با رقم آژانس بین‌المللی انرژی همخوانی دارد. اما در گزارش اوپک تاکید شده که تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه ژوئیه تا هفت هزار بشکه کاهش یافته است.
تولید نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۱ تا ۹۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
اوپک می‌گوید که تولید کل نفت کشورهای عضو طی ماه گذشته ۳۰ میلیون و ۲۳۴ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه ژوئیه روزانه تا ۱۲۴هزار بشکه کاهش یافته است.

افت تولید نفت اوپک به خاطر کاهش روزانه ۴۷۷ هزار بشکه تولید نفت لیبی در ماه گذشته بوده است.
XS
SM
MD
LG