لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

اسامی اعدام شدگان روز شنبه در زاهدان اعلام شد


ابراهيم حميدی،‌ رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان
ابراهيم حميدی،‌ رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان
ابراهيم حميدی،‌ رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان اسامی ۱۶ متهمی را که روز شنبه به عنوان «مقابله به مثل» با کشته شدن ۱۴ تن از مرزبانان ايرانی در زاهدان به دار آويخته شدند، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، رييس کل دادگستری سيستان بلوچستان که روز يکشنبه پنجم آبان با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است هشت نفر از اعدام شدگان متهم به عضويت در گروه «جندالله» بودند که در « حوادث تروريستی اخير استان مشارکت داشتند.»

به گفته مقام های سياسی امنيتی جمهوری اسلامی،‌ ماموران مرزی ايران جمعه شب در حين گشت زنی در مناطق «سخت گذر» مرزی در سراوان، متوجه ورود افرادی از گروه های مسلح به منطقه می شوند و با ان ها درگير شدند. در اين درگيری ۱۴ ماموری مرزبانی ايران کشته و ۶ مامور نيز مجروح می شوند.

محمد مرزيه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، روز شنبه گفته بود: «با توجه به هشدارهايی که از قبل به عوامل اشرار و گروهک‌های معاند نظام داده بوديم مبنی بر اين که اگر هر گونه اقدامی که سبب آسيب رسيدن به مردم بی‌گناه و عوامل امنيتی و انتظامی صورت بگيرد اقدام مقابله به مثل می‌کنيم، صبح امروز در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ۱۶ نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کرديم.»

اين در حالی است رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان نيز روز يکشنبه گفته است که حکم اعدام اين ۱۶ متهم از مدت‌ها قبل به تاييد مراجع قضايی ايران رسيده و لازم الاجرا بود، اما « به دليل برخورداری از رئوفت اسلامی به تعويق افتاده بود.»

ابراهيم حميدی اضافه کرده است: اقدام اخير بازماندگان گروه جندالله در به حمله مرزبانان استان و اصرار به انجام حرکات «مذبوحانه و تروريستی عليه نظام اسلامی زمينه بهره‌مندی عوامل دستگير شده را از رأفت و عطوفت اسلامی منتفی ساخت» و لذا احکام صادره همزمان با کشته شدن نيروهای مرزبانی در استان به مرحله اجرا درآمد.

طبق اين گزارش اسامی اعدام شدگان روز شنبه در زاهدان به اين شرح اعلام شده است: ناظر ملازهی فرزند حبيب، مهراله ريگی ماهرنيا فرزند نظر، عبدالوهاب ريگی فرزند محمدرضا، حبيب‌اله ريگی‌نژاد شورکی فرزند محمد، سعيد نارويی فرزند ميرزا، حامد وکالت فرزند عبدالحکيم، سلميان ميائی فرزند جان محمد، احمد بهرام زهی فرزند گل محمد.

اين افراد به اتهام «محاربه، افساد فی الارض از طريق عضويت و همکاری» در گروهک جندالله و «مشارکت موثر در حوادث تروريستی سالهای اخير» روز شنبه به دار آويخته شدند.

طبق اين گزارش دادگستری سيستان و بلوچستان ديگر اعدام شدگان روز شنبه و همچنين اتهام های آنها را به اين شرح اعلام کرده است: اعظم گرگيج فرزند گمشاد به اتهام حمل و نگهداری مسلحانه ۲۰کيلو هروئين، داود ميربلوچ زهی فرزند عبدالرشيد به اتهام حمل و نگهداری ۱۵کليو هروئين، حسن رضايی فرزند ميرزا به اتهام حمل و نگهداری ۲۰کيلو هروئين، حبيب توتازهی فرزند محمد اکبر به اتهام حمل و نگهداری ۱۳۳کيلو هروئين و ۹ کيلو مرفين، ناصر شه بخش فرزند محمد حسن به اتهام حمل و نگهداری ۱۰کيلوهروئين، احمد دهمرده فرزند خدا رحم به اتهام حمل و نگهداری ۱۳کيلو هروئين و ۵۰کيلو ترياک، حسين براهويی فرزند فيض محمد به اتهام حمل و نگهداری ۸کيلو هروئين و ۳۳کيلو ترياک و نجيب الله بهادری فرزند امير به اتهام حمل و نگهداری ۵کيلو هروئين.

تشکيل کميته ويژه

در همین حال، علی عبداللهی،‌معاون امنيتی- انتظامی وزير کشور،‌ روز يکشنبه از تشکيل یک کميته ويژه در شورای امنيت کشور برای بررسی مساله حمله به مرزبانان ايرانی در سراوان خبر داده است.

معاون امنيتی -انتظامی وزير کشور در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، درباره صحت ادعای برخی گروه ها که مسووليت حادثه سراوان را پذيرفته اند، گفته است: هنوز به صورت رسمی هيچ ادعايی در اين مورد اعلام نشده و به محض کسب اطلاعات دقيق در اين مورد اطلاع رسانی انجام می گيرد.

اين در حالی است که گروهی به نام گروهی«سازمان جيش العدل» روز شنبه مسئوليت حمله به مرزبانان ايرانی را در سيستان و بلوچستان برعهده گرفته است.

اين گروه در بيانيه خود تصريح کرده است که اين حمله را به تلافی آنچه که «جنايات» سپاه در سوريه و همچنين «جنايات» حکومت ايران عليه اهل سنت خوانده، انجام داده است.

استان سيستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است طی چند سال اخير شاهد مواردی چون بمبگذاری و حمله مسلحانه به نيروهای امنيتی و انتظامی بوده است.

در آذر ماه سال ۱۳۸۹ يک انفجار انتحاری در شهرستان چابهار در ميان دسته‌های عزاداری تاسوعا موجب کشته شدن دستکم ۳۸ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله،در سال ۱۳۸۸ بازداشت و در سال ۱۳۸۹ به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شد.
XS
SM
MD
LG